غار سهولان؛ لانه‌ی کبوترها!
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غارها دنیایی اسرارآمیز و پر از شگفتی هستند که همیشه آدمی را برای کشف راز و رمزهایشان فرا می‌خوانند.

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

در این مقاله همراه مجله دلتا باشید تا یکی از دیدنی‌ترین و تماشایی‌ترین غارهای ایرانی را معرفی کنیم.  غاری که بعد از بازدید از آن شیفته‌اش‌ می‌شوید و دل‌تان می‌خواهد نه فقط  برای بار دوم بلکه بارها و بارها از آن دیدن کنید. پس با ما در غارنوردی،  در غار آبی سهولان از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی همراه باشید.

غار سهولان کجاست؟

سهولان  یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر است که نام و نشان آن را در غرب کشور و در  سرزمین آذربایجان باید جستجو کنید و مسیر سفر را برای استان آذربایجان غربی  برنامه‌ریزی کنید؛ چرا که این غار از جاهای دیدنی مهاباد است  و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد.  روستای سهولان و دامنه‌ی رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت‌انگیز را در آغوش  خود جای داده‌اند.

غار سهولان

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

غار  سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد که شاید به همین دلیل به این  نام خوانده می‌شود و نامی کردی است. در زبان مردمان کرد، این منطقه نیز  «سهول» به‌معنای یخ است. علاوه بر این نام، مردمان محلی منطقه به خاطر  لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ی  کبوتر» می‌گویند.

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

سهولان؛ غاری سحرانگیز

غارها  جهانی ناشناخته در دل‌ کوه‌ها و درون زمین هستند که در نگاه اول فکر  نمی‌کنید چه زیبایی‌های حیرت آوری را در خود جای داده‌اند، اما کافی است پا  به درونشان بگذارید تا محو تماشای آن‌ها شوید. سهولان نیز یکی از  بی‌نظیرترین غارها و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم  زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد.

گوشه  گوشه‌ی این غار آهکی پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است. قندیل‌های زیبا و  تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی نیز  که در اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند که  عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی، لاک‌پشت حیوانات دریایی پای فیل، شیر، خوشه  انگور از جمله آن‌ها است و البته از بهترین سوژه‌ها برای گرفتن یک عکس  ماندگار هستند.

سهولان؛ غاری سحرانگیز

اما  یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در این غار، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و  حوضچه‌ها است که با یک نگاه می‌توانید پی به رازهای درونی‌شان ببرید؛ چراکه  دریاچه‌ها مملو از آب‌های زلال و صافی هستند که تا چند متر می‎شود داخل  آن‌ها را دید.

ساکنان غار سهولان چه کسانی هستند؟

حالا  برویم و ببینیم در این غار چه کسانی زندگی می‌کنند؟ شاید جالب باشد که  بدانید ساکنان این غار موجودات عجیب و غریب افسانه‌ای که در فیلم‌ها  دیده‌اید و در داستان‌ها شنیده‌اید نیستند؛ بلکه کبوتر، زالو، مارگوس (لجن  خوار)، خفاش‌ها و موجودات ریز و کوچک هستند که درآب زندگی می‌کنند. کبوتران  چاهی زیادی برای لانه‌سازی و گذران زندگی در سهولان خانه دارند و در جاهای  مختلف غار نیز خفاش‌ها آشیانه‌ ساخته‌اند. به‌دلیل تاریک بودن و نبود نور،  هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه‌ی سهولان رشد نمی‌کند و تنها جانداران  میکروسکوپی وجود دارند.

ساکنان غار سهولان چه کسانی هستند؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مطلب “غار پرآو؛ خطرناک‌ترین غار ایران” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

بزرگترین باغ وحش های دنیا را بشناسید 

درخت رنگین کمان کجا قرار دارد؟ 

درباره‌ تخت سلیمان چه می‌دانید؟ 

زراس؛ بهشت ناشناخته‌ی خوزستان 

۵ مکان دیدنی در شهر صورتی هند 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: