نوشته شده توسط : مجله دلتا
دژ قهقهه در تپه سنگی به ارتفاع تقریبی هزار متر از زمین‌های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و غیر قابل نفوذ احداث کرده‌اند که با گذشت سالیان دراز ورود به آن تقریبا غیر ممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است.
دژ قهقهه

دژ قهقهه اردبیل در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع مشکین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد. این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌ است، در تاریخ شهرت بسیاری دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این زندان مخوف آشنا شوید.

قبل از اسلام

استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد که در زمان بابک و صفویه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و سال‌ها به عنوان خزانه‌ سلطنتی و مهم‌ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است و در زمان جنگ‌های ایرانی و عثمانی، خزانه‌ شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌شده است و اهمیت آن از اواخر دوره‌ صفویه به تدریج کمتر و در دوره قاجاریه به یک‌باره متروکه شده است.

قلعه یا دژ قهقهه

حصارهای دژ قهقهه اردبیل

قلعه‌ قهقهه از ۳ حصار متداخل تشکیل شده است و حصارها بر تعیین حدود قلعه جهت تشکیل دیواره‌های سنگی کوه تاثیر گذاشته‌اند. هر حصار دارای دروازه است و حصار اصلی آن دارای ۴ برج بوده و دروازه‌ آن از دو برج ۵ ضلعی با طاق هلالی تشکیل شده. این حصار، بعد از دروازه‌، راهروی درازی به اتاق هلالی دارد. تنها مسیر صعود به قلعه از مسیر شمال شرقی است که پس از حدود یک ساعت پیمایش مسیر می‌توان به ورودی قلعه رسید.

دژ قهقهه اردبیل

مهم‌ترین زندانی این قلعه که بود؟

شاه اسماعیل دوم، که یکی از شاهان صفوی بوده است، مهم‌ترین زندانی قلعه فوق است. وی مردی شجاع و جنگجو و شمشیرزنی بی‌دریغ بوده و به علت گردن ندادن به فرامین پدر، دستگیر و در قلعه قهقهه به مدت ۱۹ سال و نیم زندانی شد و تا مرگ پدر در زندان مخوف دوام آورد و سرانجام با گردش دوران پا به قدرت گذاشت و بسیاری از کسان و خویشان را که در این مدت پادرمیانی نکرده بودند، به قتل رساند.

مکان‌های مشابه

قهقهه‌، احتمالا نام برخی از مکان‌های دیگری نیز بوده است‌، چنان که دهی از دهستانی در میان ولایت حومه شهر مشهد نیز به همین نام مشهور است. در کتاب تاریخ گیلان، از این قلعه به‌عنوان قلعه ماران یاد شده است‌. این قلعه را کهن‌دژ (قلعه قدیمی) نیز گفته‌اند. قلعه قهقهه در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مورد استقبال قرار گرفت.

اگر به مطالب گردشگری عجیب علاقه دارید، روستای عجیب انسان‌های بی‌دهان در اردبیل را هم بخوانید.

قلعه ماران

پیشنهاد مطالعه: برای گردشگری نزدیک تهران تله کابین توچال، تفریحی در دل زمستان را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تهران فقط شلوغی‌ و آلودگی‌ نیست. مجموعه توچال فرصتی ایده‌آل برای دورشدن از این همه هیاهو و تجربه طعم واقعی زندگی را برای شما فراهم می‌کند.

تله کابین توچال

مجموعه تفریحی توچال در نزدیکی شمال تهران قرار دارد و تفریح‌های متنوعی همچون تله کابین توچال ، پیست اسکی، تله‌سیژ، سورتمه، بانجی جامپینگ، بام تهران و… را در خود جای داده است. علاوه بر کوهنوردی، اسکی و تله کابین که از تفریح‌های معروف توچال هستند، فعالیت‌های مختلف دیگری از سورتمه سواری تا تیراندازی با کمان و واقعیت مجازی نیز در این مجموعه وجود دارد که می‌توان اوقاتی سراسر هیجان و لذت را در آن تجربه کرد. با مجله دلتا همراه شوید تا گشتی در منطقه تفریحی و دیدنی توچال بزنیم.

تله کابین توچال در تهران

معرفی توچال

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳,۹۶۲ متر است که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز به حساب می‌آید. دامنه جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قله آن مشرف به این شهر است. این قله در جنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی قرار دارد که از شرق به قله‌های لزون، کلک‌چال و دارآباد و از غرب به قله شاه‌نشین و منطقه امام‌زاده داوود منتهی می‌شود.

مشهورترین و پررفت‌وآمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌ها به‌ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان‌پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند.

اگر به کوهنوردی و آفرود علاقه دارید به دهکده بهشتی جهان نما هم سری بزنید.

ایستگاه پنجم تله کابین توچال

اگر تا این مسیر را کوهنوردی کرده‌اید، باید بگوییم مسیر بسیار سختی را پیموده‌اید، در غیر این صورت به همراه تله کابین توچال می‌توانید در عرض ۳۰ دقیقه از ایستگاه اول به بام تهران برسید. یکی از بهترین چشم‌اندازهای کلی شهر تهران را می‌توانید در این ارتفاع مشاهده کنید. این ایستگاه فرهنگسرای توچال نیز به حساب می‌آید. اگر صرفا برای برف بازی به این منطقه رفته‌اید، می‌توانید در این ایستگاه نیز توقف کرده و یک روز هیجان‌انگیز و مفرح را بگذرانید. این ایستگاه به ارتفاع ۲۹۱۰ متری از سطح زمین واقع شده و یک رستوران دو طبقه چوبی بسیار زیبا در آن ساخته شده است تا لذت صرف غذا در آب و هوای سرد و در این ارتفاع را چند برابر کند. همچنین می‌توانید از آلاچیق‌های موجود در محوطه و وسایل بازی محدودی در این ایستگاه استفاده کنید.

بام تهران

پیشنهاد مطالعه: اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید، حوض سلطان، بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را در مجله دلتا مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیـا تـابه‌حال نام بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را شنیده‌اید. اگر نشنیده‌اید و این نام برایتـان عجیب اسـت، بـهتر اسـت بـار سفر را ببندید و بـه سمت قم راهی شوید.

دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک قم که بـا نام دیگر حوض سلطـان شناخته می‌شود را بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌دانند. این حوض در فصل‌های پر بـارش سال، شکلی صیقلی بـه خود می‌گیرد و زیبـایی بی‌نظیری از خود بـه نمـایش می‌گذارد بـه همین علت بـه بزرگ‌ترین آینه ایران معروف شـده اسـت. همراه مجله دلتا باشید تا با یکدیگر گشت و گذاری در دریاچه نمک حوض سلطان داشته باشیم.

حوض سلطان

موقعیت جغرافیایی دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک حوض سلطـان در ۴۰ کیلومتری شمـال شهرسـتـان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد. این دریـاچه که بـه دریـاچه ساوه قم و دریـاچه شاهی هم معروف اسـت بـه مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمـال شرق شهرسـتـان قم واقع شـده‌ اسـت و رشته کوه‌های البرز در شمـال آن قرار دارد.

موقعیت جعرافیایی

پوشش گیـاهی و جانوری

رژیم آبی این تـالاب فصلی و فوق شور بوده و زمسـتـان فصل پرآبی حوض السلطـان اسـت. بر اساس مطـالعه انجام شـده بـالغ بر ۲۴۰ گونه بـا ارزش ریز موجودات هوازی مـانند جلبک‌ها، بـاکتری‌ها و قارچ‌ها در تـالاب وجود دارد.

در این منطقه بیش از ۴۰ گونه گیـاهی از جمله درمنه بیـابـانی، اشنان، تـاغ زرد و سیـاه، سودا و اسفناج وجود دارد. در زمینه پوشش جانوری، هوبره، انواع کبوتر وغیره و پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکسـتری، آنقوت، لک لک، انواع عقاب و غیره را می‌توان در زمره این پرندگان جای داد.

پسـتـاندارانی نیز از قبیل خرگوش، موش صحرایی، روبـاه و گاهی آهو نیز در این منطقه دیده می‌شوند. در میـان خزندگان منطقه حضور مـارها و سوسمـارها که در کنترل بیولوژیک آفات نقش دارند، بـارز اسـت. انواع عنکبوت، رتیل، موریـانه و مورچه‌های کمیـاب در اطراف دریـاچه گسـترده هسـتند.

پوشش جانوری دریاچه نمک

تفریحات در حوض سلطـان

عبور از دریـاچه: گذر از عرض دریـاچه بـه حدی جالب و لذت بخش اسـت که بسیـاری از افراد ۵ ساعت از زمـان خود را صرف می‌کنند تـا بـه انتهای آن برسند.

تمـاشای بزرگترین آینه طبیعی ایران: سطح صیقلی دریـاچه بـه مـانند آینه‌ای طبیعی خودش را در بسـتر بیـابـان گسـترانیده و جلوه خاصی را بـه وجود آورده اسـت. پس خودتـان را در بزرگترین آینه طبیعی ایران تمـاشا کنید.

ثبت تصاویر خارق العاده: عکاسی از این منظره، عکاسان بسیـاری را بـه سوی خود می‌کشاند تـا تصاویر زیبـایی را برای خود ثبت کنند.

دوچرخه سواری و آفرود: برخی نیز در گروه‌های دوچرخه سواری و آفرود راهی این منطقه می‌شوند و عرض دریـاچه را طی می‌کنند.

نمک حوض سلطان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران، مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غار فینگال اسکاتلند به خاطر اندازه، صداها و رنگ‌هایش و همچنین تقارن بی‌نظیرش که در ارتفاعی حدود ۲۱ متر شکل گرفته، معروف است.

غار فینگال اسکاتلند

در این مطلب می‌خواهیم به یکی از زیباترین غارهای دنیا سفر کنیم که فینگال ( Fingal ) نام دارد، این غار در اسکاتلند و در میان آب‌های اقیانوس آرام قرار گرفته است، غاری با شکوه و با ابهت که در اثر برخورد امواج خروشان با بدنه  آن شکل و شمایل زیبایی به خود گرفته است. همراه مجله دلتا باشید تا بیشتر درباره غار فینگال اسکاتلند بدانید.

این غار دارای ویژگی‌هایی است که آن را یکی از منحصر به فردترین غارهای دنیا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی آن ظاهر بیرونی آن است که به مراتب از چیزی که شما در ذهن دارید، متفاوت‌تر است. دیواره‌های این غار هر ساله گردشگران زیادی را به سوی اسکاتلند می‌کشاند.

غار فینگال اسکاتلند ، غار ملودی

آشنایی با غار فینگال

این غار در جزیره خالی از سکنه‌ای به نام (Staffa) قرار گرفته است. جزیره‌ای که یکی از جزایر هیبرید (Hebrides) اسکاتلند است. به عبارت دقیق‌تر باید بگوییم که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می‌کند. جزیره  Staffa جزیره‌ای آتشفشانی است و غار هم کاملا جنس بازالتی دارد و در اثر جمع و خنک‌شدن گدازه‌ها روی هم به وجود آمده است.

غار ملودیک

چرا به آن غار ملودی می‌گویند؟

این غار که شبیه یک اثر هنری معاصر می‌ماند، از ستون‌های بازالتی ساخته شده که هر کدام به صورت شش ضلعی هستند و شبیه سربازانی ایستاده می‌مانند. ورودی غار نیز بسیار جالب است چون هر لحظه امواج رقصان دریا به آن وارد‌شده و جنب و جوش می‌کنند.

یکی از خصوصیات بسیار خاص غار فینگال اسکاتلند را می‌توان قابلیت آکوستیک طبیعی آن دانست. به لطف سقف طاق مانند غار که کاملا طبیعی شکل گرفته، امواج دریا یک آواز بسیار جالبی سر‌می‌دهند که همه بازدید‌کنندگان از شنیدن آن شگفت‌زده‌ می‌شوند. این موسیقی که انگار توسط یک گروه کر داخل غار زده می‌شود، به قدری جالب است که برخی از مردم تنها به خاطر شنیدن آن به اسکاتلند سفر‌می‌کنند.

غار فینگال

پیشنهاد مطالعه: مطلب زیباترین شهری که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

استکهلم با دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزش، میزبان گردشگران بسیاری است.

جاذبه های گردشگری استکهلم

استکهلم که ونیز اروپای شمالی نامیده می‌شود مجموعه‌ای از جزایر و شبه جزیره است که مناظر چشم‌نوازش آن‌ها آمیزه‌ای از آب و خاک در کنار هم را به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید علاوه بر بناها، موزه‌های بین‌المللی، تئاترها و گالری‌ها که استکهلم به خاطر آن‌ها زبانزد است، این شهر از پاک‌ترین شهرهای دنیاست چرا که استفاده از دوچرخه به شدت میان مردم رواج دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جاذبه های گردشگری استکهلم می‌پردازیم.

محله قدیمی

قدمت این محله به دهه ۱۲۰۰ میلادی بازگشته و پر از مناظر و بناهای دیدنی، کافه و رستوران‌های با کیفیت و همچنین بوتیک و مغازه است. محله قدیمی یا «گامْلا اِستان» (Gamla Stan) یک موزه زنده است که در قلب شهر نفس می‌کشد. برای خیلی‌ها اینجا اولین توقف سفر ماجراجویانه در شهر خواهد بود. قطعا هیچ راهی سریع‌تر و بهتر از بازدید اینجا برای رویارویی با روح استکهلم و آشنایی با فرهنگ غالب شهر نیست. می‌توانید از مغازه‌های متعدد این قسمت شهر، سوغاتی‌ و هدیه‌های جالبی تهیه کنید.

محله قدیمی جاذبه های گردشگری استکهلم

کاخ سلطنتی

بازدید از کاخ سلطنتی به تنهایی می‌تواند یک روز شما را پر کند. این کاخ که در لب آب و در کمربندی محله قدیمی قرار دارد، محل رسمی اقامت پادشاه سوئد است. جالب است بدانید اقامتگاه ملکه در جایی دیگر، در جزیره‌ای زیبا به نام «دروتنینگهلم» به معنی جزیره ملکه قرار دارد. در این بنا می‌توانید غنا و شکوه امپراتوری سوئد را ببینید.

کاخ سلطنتی یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های اروپا بوده و بیش از ۶۰۰ اتاق و ۵ موزه را در خود جای داده است. تاریخ ساخت این بنای بزرگ به قرن هجدهم و سبک باروک بازگشته و یک گوهر گران‌قدر محسوب می‌شود.کاخ سلطنتی جاذبه های گردشگری استکهلم

یورگوردِن

«یورگوردن» جزیره‌ای در قلب شهر استکهلم است که گردشگران و اهالی شهر را به خود جذب می‌کند. اینجا مکانی عالی برای گردش و پیک‌نیک بوده و برخی از موزه‌ها و جاذبه‌های برتر شهر را نیز می‌توانید اینجا تماشا کنید. تعدادی کافه، رستوران، اسنک فروشی، بار و هتل نیز در محوطه پراکنده شده‌اند.

یورگوردِن جاذبه های گردشگری استکهلم

موزه اِسکانسِن

قدیمی‌ترین موزه رو باز جهان، موزه «اسکانسن» (Skansen) در جزیره یورگوردن قرار دارد و یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های خانوادگی به ویژه برای خانواده‌هایی با فرزندان کوچک محسوب می‌شود. در اینجا به جز موزه می‌توانید از باغ وحش استکهلم نیز دیدن کنید. با وجود بیش از ۱۵۰ ساختمان متفاوت که از کل کشور گردآوری شده و به این ناحیه منتقل گردیدند، می‌توانید نمایی از کل سوئد را یکجا ببینید. خانه‌‌های اربابی، نانوایی، کلیسای چوبی و زیبای سِگلورا و یک سفالگری بخشی از این ساختمان‌ها هستند.

موزه اسکانسن

رویال پارک ملی شهر

گردش، یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر فرهنگ سوئدی است. رویال پارک از جاذبه های گردشگری استکهلم فضای سبزی به طول ۱۰ کیلومتر است که در استکهلم پیچ و تاب می‌خورد. اینجا اولین پارک ملی شهری در جهان بوده و جمعیت گردشگران و اهالی شهر در آن مشغول پرسه زدن هستند. در بیشه‌های این پارک می‌توان گوزن شمالی، روباه، پرندگان نادر و زیبایی‌های بسیار دیگری را تماشا کرد. موزه‌ها، قلعه‌ها، تئاترها، هتل‌ها، امکانات ورزشی و خانه‌های تاریخی از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند. عاشقان طبیعت از کاوش روح‌بخشی که در میان درختان بلوط چند صد ساله، دریاچه‌ها، رودها، تپه‌ها و نقطه‌های مخصوص شنا خواهند داشت قطعا نهایت لذت را می‌برند.

رویال پارک ملی شهر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با مطالب گردشگری به مطلب دهکده بهشتی جهان نما  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,استکهلم ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ایران کشوری است که در هر گوشه زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. شمال آن به سرسبزی و زیبایی، جنوب آن به سواحل دریای عمان و خلیج فارس و شرق و غرب آن در محاصره کوه‌ها و کویرها است.

روستای جهان نما

مطمئن باشید با دیدن تصاویر جهان نمای گرگان که در استان گلستان قرار دارد، برای یک بار هم که شده مسیر روستای جهان نما را در پیش خواهید گرفت. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

بهشت جهان نما

باید بدانید که جهان نما یک بهشت است، چرا که طبیعت سبز آن، چشمه سارها، کلبه‌های جنگلی، خانه‌های روستایی و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن بسیار زیبا و بی‌همتاست. این بهشت هم نام یک روستا و هم نام جنگلی از جنگل‌های هیرکانی است که جنگل جهان نما نامیده می‌شود.

روستای ییلاقی جهان نما به دلیل اینکه جزو روستاهای هدف گردشگری در استان گلستان است، برق سراسری ندارد برای همین بکر مانده است. قرار است از ساخت و ساز بی‌رویه در آن جلوگیری شود. با سفر به این جاذبه توریستی، روستای ییلاقی خوش آب و هوایی را خواهید دید که گاه صدای گوسفندان و سگ‌های گله را در آن می‌شنوید، پرندگان در آسمان پرواز می‌کنند و جنگل جهان نما سرسبزی خود را به رخ می‌کشد.

روستای جهان نما در گرگان

برای رفتن به این روستا چه نکاتی لازم است رعایت کنیم؟

اگر در سفرهای ایرانگردی خود قصد بازدید از این مکان‌های بی‌نظیر را دارید، نیاز است مسافتی خاکی و با شیب تند را طی کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن با ماشین‌های آفرود و شاسی بلند به این منطقه بروید. این روستا علی‌رغم توریستی بودن فاقد امکانات کافی و لازم است، بنابراین از قبل تمامی مواد غذایی، نان و آب را تهیه و باک بنزین خود را پر کنید. حتما لباس‌ کافی، کفش مناسب برای پیاده‌روی و گشت و گذار در جنگل و پتو و بالش همراه داشته باشید. هرچه رو به نیمه دوم سال پیش می‌رویم احتمال بارندگی و سرما در دهکده جهان نما شدت می‌یابد. بهترین زمان سفر در فصل بهار و تابستان و ماه مهر است. اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید از سفر به این روستا در نیمه دوم سال خودداری کنید.

جنگل و روستای جهان نما

پیشنهاد مطالعهبهشتی‌ترین دهکده‌های جهان را در مجله بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سحر و جادوی دهکده‌های زیبای جهان حتی از شهرهایی مثل ونیز ایتالیا هم بیشتر است. با سفر به این دهکده‌ها، سفری به سحرآمیزترین نقاط زمین داشته باشید.

زیباترین دهکده های جهان

اگر شناخت کافی درباره دهکده‌های جذاب و شهرهای کوچک پنهان در دل طبیعت ندارید، نگران نباشید. ما در این مطلب از مجله دلتا یک سفر مجازی به بکرترین و زیباترین دهکده های جهان را با هم تجربه خواهیم کرد.

زیباترین دهکده های جهان

هالستات در قلب اتریش

درست در قلب اتریش، در میان دریاچه هالستات و کوه‌های داچتین دهکده‌ای زیبا قرار دارد. هالستات یکی از قدیمی‌ترین دهکده‌های اتریش است و نامش در بین زیباترین دهکده‌های جهان می‌درخشد. جالب است بدانید که اغلب عکس‌هایی که از مناظر بهشتی اتریش گرفته شده‌­اند متعلق به این دهکده تاریخی هستند. موقع گشت‌زنی در این دهکده می‌توانید سری به کلیساهای قدیمی آن بزنید یا اینکه به سراغ دریاچه نمکی زیرزمینی هالستات بروید.

این دهکده قدیمی یک موزه دارد که آثار باستانی موجود در آن قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارند. از همه این‌ها که بگذریم، نشستن در کنار دریاچه شفاف و روشن هالستات که در مقابل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد، به‌تنهایی برای حبس کردن نفس در سینه کافی است.

زیباترین دهکده های جهان

سیمیان لروتوند از زیباترین دهکده های جهان در فرانسه

سیمیان لروتوند، دهکده‌ای زیبا و خیره‌کننده در جنوب فرانسه است. درختان زیتون و گل‌های بنفش اسطوخودوس این دهکده را محصور کرده‌اند و جلوه ویژه‌ای به این نقطه از زمین بخشیده‌اند. همین منظره بکر و بافت خاص دهکده دست‌به‌دست هم داده تا سیمیان لروتوند، یکی از بکرترین و زیباترین دهکده های جهان شود.

در این دهکده، در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده که قدم بزنید و از کنار خانه‌های سنگی که عبور کنید، بی‌شک سبک معماری قدیمی دهکده شما را شیفته خودش می‌کند. آروماتراپی یا رایحه‌درمانی یکی از موضوعات موردتوجه در این دهکده است.

سینک ترا در ایتالیا

سینک ترا به معنی «پنج سرزمین» است. در این نقطه، پنج دهکده ماهیگیری متفاوت دست‌به‌دست هم داده‌اند و به‌­همراه مسیر ساحلی خیره‌کننده، دنباله‌های کوهستانی بی‌نظیر و معماری‌های کلاسیک زیبا، یک جاذبه بی‌همتا را به وجود آورده‌اند.

سینک ترا با داشتن سواحل ناهموار و منطقه شهری رمانتیک، احساس زندگی در ایتالیا واقعی را به گردشگران منتقل می‌کند. به همین‌خاطر هم هست که نامش در بین زیباترین دهکده‌های جهان قرار گرفته و افراد زیادی عاشق دیدن آن هستند.

زیباترین دهکده های جهان

اورتاهیزر در قلب ترکیه

این دهکده زیبا هنوز هم که هنوز است بافت سنتی خود را حفظ کرده و قدم‌های خود را آهسته برمی‌دارد و تاریخ را ورق می‌زند. بافت سنتی خاصی که اورتاهیزر دارد، گردشگران را مسحور خودش می‌کند و چه بخواهند و چه نخواهند به این دهکده زیبا سرک می‌کشند. موقع حضور در این دهکده، می‌توانید در غارهای زیرزمینی نوشیدنی و غذا بخورید، به تماشای قلعه ۷۸ متری پوشیده از سنگ اورتاهیزر بروید یا اینکه اطلاعات خود را درباره نحوه نگهداری میوه‌ها در غارهای زیرزمینی افزایش دهید. اگر به این‌دست از مطالب علاقه دارید می‌توانید مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را بخوانید.

زیباترین دهکده های جهان

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب ترسناک‌ترین نقاط جهان را بشناسید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ممکن است خیلی از افراد تصور کنند در روستا‌ها و شهرستان‌های کوچک آمار زادو ولد بیشتر از شهر‌ها باشد اما جالب است بدانید که شهرستان گناباد، به عنوان یکی از مسن‌ترین شهر‌های کشور به شمار می‌آید.

روستایی بدون نوزاد

در «روستای دیسفان» شهرستان گناباد در خراسان رضوی، حدود ۱۰ سال است که هیچ ولادت جدیدی به ثبت نرسیده و در ۱۸ سال اخیر، فقط یک تولد ثبت شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع روستایی بدون نوزاد می‌پردازیم.

بیش از ۱۳ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند. این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می‌رود.

البته این آمار‌ها درباره گناباد به همین جا محدود نمی‌شود و در «روستای دیسفان» این شهرستان، حدود ۱۰ سال است که هیچ ولادت جدیدی به ثبت نرسیده و در ۱۸ سال اخیر، فقط یک تولد ثبت شده است! از طرفی کمبود امکانات و موقعیت‌های شغلی افراد زیادی را وادار به مهاجرت کرده و به مرور زمان به دلیل به دنیا نیامدن هیچ فردی سال‌هاست که در این روستا صدای خنده هیچ بچه‌ای شنیده نشده و چراغ‌های مدارسش خاموش شده است.

روستایی بدون تولد نوزاد

روستایی با قدمتی ۵ هزار ساله

دیسفان، نام روستایی از بخش کاخک در شهرستان گناباد است که بافت سنتی خانه‌ها، وجود قنات‌ها و آب انبار‌های بی‌شمار به قدمت تاریخی‌اش اشاره دارد. جمعیت ساکن و دایم این روستا حدود ۲۰۰ نفر و جمعیت غیر دایمش بیش از ۱۵۰۰ نفر و مساحت آن حدود ۱۲ کیلومتر مربع است.

دیسفان، بهار و تابستان‌های زیبایی دارد و اهالی روستا در اواخر شهریور ماه مشغول جمع‌آوری میوه‌هایی از جمله توت، آلبالو، گیلاس، انجیر و غیره هستند. هم اکنون بیشتر ساکنان روستا سالمندان هستند و به کشاورزی و دامداری به شیوه‌های سنتی مشغول‌اند. آن‌ها به اندازه‌ای کار می‌کنند که از پس مخارج خود برآیند. چرا که با وجود آب‌وهوای خشک، کمبود ابزارآلات و غیره کشاورزی در این منطقه برای افزایش سرمایه و کسب درآمد توجیه اقتصادی ندارد. امروزه آن چه این روستا را از سایر مناطق گناباد متمایز کرده و خبرساز شده، همین موضوع زاد‌ولد است.

 تولد نوزاد

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در کره زمین مناطقی وجود دارد که بسیار ترسناک و هولناک اسـت و اتفاقات عجیبی در زمان های‌ گذشته و حال در آنجا رخ داده اسـت . اگر قصد دارید با مناطق عجیب آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

ترسناک ترین مکان های گردشگری

مکان‌هایی در جهان وجود دارد که در هر گوشه آن‌ها رمز و رازی نهفته است. همراه مجله دلتا باشید تا در ادامه به برخی از ترسناک ترین مکان های گردشگری اشاره کنیم.

قبرستان قدیمی یهودیان، پراگ، جمهوری چک

نزدیک به چهار قرن، بین سال‌های ۱۴۳۹ تا ۱۷۸۷، در قبرستان یهودیان مراسم خاکسپاری مردگان انجام‌شده است. در این قبرستان نسبتا کوچک تقریبا ۱۰۰۰۰۰ نفر دفن شده‌اند، اما تنها ۱۲۰۰۰ قبر در آن وجود دارد. مسئولین قبرستان روی قبر‌های قبلی خاک ریخته و مرده دیگری را روی آن دفن کرده‌اند. در برخی از نقاط قبرستان بیش از ۱۲ قبر روی هم قرارگرفته است. به مرور زمان این خاک‌های روی هم انباشته‌شده فروریخته و اجساد و سنگ‌قبرهای زیرین بیرون افتاده‌اند. سنگ‌قبرهای قدیمی به سنگ‌قبرهای جدیدتر فشار آورده و آن‌ها را کج کرده‌اند. درنتیجه نمای این قبرستان بسیار غیرطبیعی و البته ترسناک شده است.

ترسناک ترین مکان های دنیا

کلیسای سنت جرج، جمهوری چک

این کلیسا در روستای لوکووا (Lukova) واقع‌شده است و در سال ۱۹۶۸ پس از آن که در حین مراسم دعا قسمتی از سقف آن فرو ریخت، متروکه شد. اخیرا هنرمندی به نام ژاکوب هادراوا (Jakub Hadrava) مجموعه‌ای از مجسمه‌های ترسناک را در این کلیسا قرار داده و حال و هوایی شیطانی به این مکان بخشیده است.

مکان های گردشگری ترسناک

دخمه‌های پر از اسکلت پاریس، فرانسه

شبکه‌ای از تونل‌ها و گودال‌های پیچ در پیچ در زیر شهر پاریس وجود دارد. بر اساس منابع مختلف طول تمامی این تونل‌های بین ۱۸۷ تا ۳۰۰ متر برآورد می‌شود. از پایان قرن ۱۸ میلادی تاکنون باقیمانده اجساد حدود ۶ میلیون نفر در این مکان دفن شده است.

دخمه‌های پر از اسکلت پاریس

بازار آکودسوا، توگو

یکی از ترسناک ترین مکان های گردشگری بازار آکودسوا است. این بازار اشیا و گیاهان جادویی در شهر لومه پایتخت توگو واقع‌شده است. مردم اهل توگو، غنا و نیجریه به آیین خاصی به نام وودوو (Voodoo) باور داشته و برای عروسک‌ها قدرت جادویی قائل هستند. مجموعه اشیایی که در آکودسوا یافت می‌شود بسیار غیرمتعارف است. در این بازار از جمجمه یک گاو نر بزرگ گرفته تا سر خشک‌شده میمون، بوفالو و پلنگ و دیگر اقلام جادویی را می‌توان یافت.

بازار آکودِسِوا

جزیره طاعون، ایتالیا

پوویجلیا (Poveglia) یکی از معروف‌ترین جزایر دنیا است که در دریاچه ونیز در شمال ایتالیا واقع‌شده است. بر طبق ادعا‌ها از زمان روم باستان این جزیره محلی برای نگهداری افراد مبتلا به طاعون بوده و بیش از ۱۶۰۰۰۰ نفر در این جزیره دفن شده‌اند. مردم ایتالیا بر این باور هستند که ارواح مردگان در گوشه و کنار این جزیره پرسه می‌زنند. علاوه بر تاریخچه تاریک این جزیره ادعا شده است که در یک مرکز روان‌شناختی که در این جزیره احداث‌شده بود از بیماران به‌عنوان نمونه برای انجام آزمایشات روان‌شناختی استفاده می‌شده و در واقع بیماران را شکنجه روحی می‌دادند. ازاین‌رو برخی از محققان امور ماوراءالطبیعه این جزیره را به‌عنوان یکی از مخوف‌ترین مکان‌های روی زمین معرفی کرده‌اند.

جزیره طاعون

تپه صلیب‌ها، لیتوانی

تپه صلیب‌ها در کشور لیتوانی محل برافراشته شدن تعداد زیادی صلیب (جمعا حدود ۵۰۰۰۰) است. این تپه اگرچه ظاهری شبیه گورستان دارد اما درواقع گورستان نیست. باور عمومی مردم محلی بر این است که کسانی که در این محل صلیب بگذارند در زندگی خود کامیاب خواهند شد. نمی‌توان با قاطعیت گفت که چه کسی و در چه زمانی و به چه دلیلی اولین صلیب را در این منطقه برافراشته و تاکنون از راز این تپه رمزگشایی نشده است.

تپه صلیب‌ها، گردشگری وحشت

محل دفن مومیایی‌های کابایان، فیلیپین

به گفته افراد محلی ارواح این افراد هنوز هم در این مکان پرسه می‌زنند. اجساد این مردگان با استفاده از ترکیبات خاصی مومیایی‌شده است و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای سرقت این مومیایی‌ها، از این مکان به‌شدت محافظت می‌شود.

مومیایی‌های کابایان، مکان های گردشگری

قلعه لیپ، ایرلند

قلعه لیپ در منطقه کونتی اوفالی (County Offaly) ایرلند واقع شده و یکی از مخوف‌ترین قلعه‌های جهان به شمار می‌آید. در داخل قلعه یک سیاه‌چال بسیار بزرگ قرار دارد که کف آن از تیغه‌های چوبی نوک تیز عمودی پرشده است. این سیاه‌چال حین مرمت قلعه توسط کارگران کشف شد و مدت‌زمان زیادی طول کشید تا آن‌ها توانستند تمامی استخوان‌های موجود در این سیاه‌چال را با چندین کامیون به بیرون از قلعه منتقل کنند. به عقیده مردم محلی ارواح کسانی که در این سیاه‌چال کشته‌شده‌اند در این قلعه حضور دارند.

قلعه لیپ، ترسناک ترین مکان گردشگری

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ترسناک ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سرتاسر کشور عزیزمان ایران، سرشار از جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی است. از دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو تا دخمه‌های باستانی زرتشتیان، مکان‌های خارق‌العاده‌ای در ایران هستند که شما را فرا می‌خوانند.

آشنایی با دیدنی های ایران

اگر شخصیتی ماجراجو دارید توصیه می‌کنیم قبل از آن که دیر شود به جاهای دیدنی ایران سر بزنید. هرکدام از این مکان‌ها که به شما نزدیک‌تر هستند را در اولویت قرار دهید. امیدواریم با مطالعه این مطلب شور و شوق سفر در قلب شما بیدار شده و کوله‌بار خود را برای بازدید از آن‌ها ببندید. برای آشنایی با دیدنی های ایران با مجله دلتا همراه باشید.

آشنایی با دیدنی های ایران

۱. غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم بزرگ‌ترین غار نمکی جهان است و ۶۶۰۰ متر طول دارد. این غار در ۹۰ کیلومتری شهر قشم و ۲ کیلومتری ساحل واقع شده است. پس همزمان با ساحل‌گردی می‌توانید از این غار ۵۷۰ ساله دیدن کنید.

طی تحقیقات انجام شده، تنفس از هوای داخل غار می‌تواند به بهبود بیماری‌های تنفسی مانند آسم کمک کند. مجسمه‌های نمکی شکننده، رودخانه‌های نمکی و خفاش‌های کوچک چیز‌هایی هستند که می‌توانید انتظار آن‌ها را داشته باشید.

درون غار نور کافی وجود ندارد پس برای نگاه دقیق‌تر به بدنه قندیل‌ها کافی است یک چراغ‌قوه پرقدرت به همراه داشته باشید. نمک‌های داخل غار خاصیت دارویی دارند پس، از چشیدن آن‌ها نترسید.

آشنایی با دیدنی های ایران

۲. دخمه‌های زرتشتیان

در آیین کهن زرتشت، هنگامی که شخصی فوت می‌کرد این ترس وجود داشت که بدن او توسط شیاطین آلوده شود. به همین دلیل، زرتشتیان بدن شخص را در بالای برج‌هایی با نام برج خاموشان یا برج سکوت قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شکاری شوند.

برج خاموشان یزد مکانی اسرارآمیز است که شما را کمی با دنیای مردگان آشنا می‌کند. این برج در ۱۵ کیلومتری شهر یزد و در حوالی منطقه صفائیه روی یک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است. شاید جالب‌توجه باشد که این روش تدفین تا قبل از دوره پهلوی رواج داشت اما در این دوره ممنوع شد.

بازدید از دو دخمه این برج یعنی دخمه بزرگ مانکجی و دخمه گلستان حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد اما برج سکوت یکی از جاهای دیدنی ایران است که قطعا حسی متفاوت به شما خواهد داد.

دیدنی های ایران

۳. روستای کندوان

کندوان یکی از زیباترین روستاهای ایران است. تاریخچه غار­های کندوان به هفت هزار سال پیش می‌رسد اما حدود ۷۰۰ سال پیش، زمانی‌که مغول‌ها به ایران حمله کردند، مردمان منطقه آذربایجان شرقی برای حفظ جان خود به سمت غار‌هایی فرار کردند که اکنون همانند کندوهای عسل در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو خودنمایی می‌کنند.

کندوان تنها روستای صخره‌ای جهان است که هم‌اکنون اهالی آن پذیرای گردشگران هستند. هنگامی‌ که به این روستا نزدیک شدید، نفسی عمیق بکشید و از هوای بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر به مکان‌های هیجان انگیز علاقه دارید به مطلب هیچ‌کس جرئت نزدیک شدن به این قلعه را ندارد سر بزنید.

ایرانگردی

۴. کاریز کیش

کاریز کیش یک شهر زیرزمینی با معماری تاریخی و یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی ایران است. این کاریز در قلب تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد. صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت چند هزار ساله سقف شهر را پوشانده‌اند. تنها مسجد مرجانی جهان نیز با سقفی پر از سنگواره و فسیل دریایی در این شهر زیرزمینی ساخته شده است.

در سفر به این مکان دیدنی، بازدید از موزه خلیج فارس، پایاب کهن قنات، چاه‌های کاریز، عکاس‌خانه و تصفیه‌خانه طبیعی آب را فراموش نکنید. خاک این کاریز خواص درمانی داشته و در گِل‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آشنایی با ایران

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پارک جمشیدیه تهران، حیاط خلوت روزهای تعطیل را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حوالی میدان بهارستان و در خیابان اکباتان، عمارتی قاجاری به چشم می‌خورد که در لیست آثار ملی هم ثبت شده است.

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه که متشکل از چندین بنا و حیاط‌های مختلف است، در روزگار خودش شاهد رویدادهای تاریخی مهمی بوده و سرد و گرم بسیاری را چشیده است تا امروز به آرامی بین جاهای دیدنی تهران بنشیند. در بازدید از این عمارت زیبا باید سر به هوا باشید تا چیزی را از قلم نیاندازید. با مجله دلتا همراه باشید تا یک دور کوتاه در این عمارت مسعودیه تهران بزنیم.

در عمارت مسعودیه چه خبر است…

در میان شلوغی‌های محله بهارستان، به محض اینکه پایتان را داخل محوطه عمارت مسعودیه بگذارید، دیگر خبری از سروصدای بیرون نیست. سکوتی دلچسب در میان عمارتی زیبا از شما پذیرایی می‌کند.

به محض اینکه از محوطه ورودی عبور کنید ماجراجویی اصلی شروع می‌شود.

در هر حیاط یک حوض و بنایی با گچ‌بری‌ها و ستون‌های زیبا و پنجره‌های چوبی به چشم می‌خورد. بالای بعضی از سردرها، کتیبه‌های خطی می‌بینید که خواندن آن‌ها می‌تواند تجربه بازدید از این عمارت را برایتان شیرین‌تر کند. کاشی‌های پرنقش و نگار شاید تا ساعت‌ها نگذارنند دل از آن‌جا بکنید و کنگره‌های آبی‌رنگ بعضی از بناها ممکن است برایتان تداعی‌گر سریال معروف سمندون باشد.

عمارت مسعودیه تفرجگاه

تاریخچه عمارت مسعودیه

همان‌گونه که از نامش انتظار می‌رود، بانی این عمارت، مسعودمیرزا، از فرزندان ناصرالدین‌شاه بوده است که اغلب او را به ظل‌السلطان می‌شناسیم. این عمارت زیبا که متشکل از بخش‌های اندرونی و بیرونی است، در سال ۱۲۹۵ و به دست معمار چیره‌دستی به نام استاد شعبان معمارباشی طی ۵ سال ساخته شده است.

کاربری‌های عمارت مسعودیه

در دوره رضاشاه عمارت مسعودیه به اولین کتابخانه و موزه ملی تبدیل شد و در دوره پهلوی دوم مدتی به دانشکده افسری و بعد از آن به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار شد. در آخر در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی شد و به میراث فرهنگی برگشت.

آدرس و مسیر دسترسی

بهترین راه رسیدن به عمارت مسعودیه، متروی تهران است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ملت در خط ۲ است. با کمی پیاده‌روی به سمت بالا به خیابان اکباتان می‌رسید. چند قدمی که به سمت راست بروید، ورودی مجموعه را پیدا می‌کنید.

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه

مسیر دسترسی

حوالی عمارت را هم ببینید

از خیابان ملت که وارد خیابان اکباتان می‌شوید، ساختمانی قدیمی در نبش خیابان ممکن است توجه‌تان را به خودش جلب کند. گفته می‌شود این ساختمان قدیمی متعلق به نمایندگی ماشین‌های فورد در تهران پیش از انقلاب بوده است که بعد از انقلاب متروکه می‌شود.

بعد از بازدید از عمارت مسعودیه اگر به سمت میدان بهارستان بروید، کوچه‌ای به نام «بَرسابه» خواهید دید. اینجا اولین کودکستان رسمی و مجوزدار تهران قرار داشته که توسط خانمی ارمنی به نام برسابه هوسپیان تاسیس شده بود اما امروز اثری از آن باقی نمانده است.

کمی جلوتر از کوچه و درست بر میدان، توپی نمادین به یاد واقعه به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی‌شاه قرار گرفته است که دیدنش خالی از لطف نیست.

عمارت مسعودیه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پارک جمشیدیه تهران، حیاط خلوت روزهای تعطیل را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

«پارک جمشیدیه تهران» که با نام «پارک سنگی جمشیدیه» هم بین اهالی شناخته می‌شود یکی از بوستان‌های منطقه 1 شهرداری تهران است.

بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه در تهران یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. از اندازه این پارک اگر بخواهیم بگوییم، اگر ۱۰ زمین فوتبال را کنار هم بگذارید، تقریبا اندازه همین پارک می‌شود، چیزی حدود ۱۰ هکتار. با مجله دلتا همراه باشید.

تاریخچه بوستان جمشیدیه در تهران

این پارک در بخشی از زمین‌های «دولو» قرار گرفته که روزگاری متعلق به خاندان دولو قاجار (خاندان دولو از آن خانواده‌های قاجاری بودند که به قول معروف، پول پارو می‌کردند) بوده است. در اصل بوستان جمشیدیه متعلق به یکی از نوادگان این خاندان یعنی «جمشید دولو قاجار» بوده که طایفه‌ای مشهور بودند و زمین‌های زیادی به اسمشان بود.

در سند پارک، نام جمشید دولو قاجار به‌عنوان مالک آمده، کسی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به شهبانو فرح پهلوی بخشید. آن اوایل قرار بود یک سرای سالمندان در پارک جمشیدیه تهران ساخته شود؛ اما این تصمیم هیچ‌وقت عملی نشد. در عوض، قرار شد در این زمین وسیع، پارکی عمومی به نفع مردم منطقه ساخته شود. حول‌وحوش سال ۱۳۵۶ بود که این منطقه، بَر و روی پارک به خودش گرفت و به یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تهران تبدیل شد.

بوستان جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه کجاست؟

پارک جمشیدیه تهران در شمال خیابان نیاوران قرار گرفته و از شرق به خیابان جمشیدیه، از غرب به جاده کلک‌چال، از شمال به کوه کلک‌چال و از جنوب به باغ دولو می‌رسد. این پارک به قدری بزرگ است که اگر بخواهید سر تا ته آن را پیاده‌روی کنید، به کوتاهی و راحتی یک پیاده‌روی روزانه نخواهد بود.

بوستان جمشیدیه از زمان ساخت تا به حالا دو بار بازسازی شده و طراحی اصلی آن را شخصی به‌نام «کامران دیبا» انجام داده است. کامران دیبا در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده بود و نقاش، معمار نوگرا و شهرسازی صاحب سبک بود. این شخص غیر از طراحی پارک جمشیدیه که یکی از زیباترین پارک‌های تهران است، بناهای زیبا و ماندگار دیگری را نیز طراحی کرده که شامل موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو، فرهنگسرای نیاوران و پارک شفق هستند.

پارک جمشیدیه تهران

در پارک جمشیدیه چه کار کنیم؟

بوستان جمشیدیه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران وسعت بسیار زیاد و امکانات مختلفی دارد، پس می‌توانید در بخش‌های مختلف این پارک تفریحات متفاوتی را تجربه کنید. ارتفاعات، رودخانه، آبشار و آب‌نماهای مختلف همگی جزو جاذبه‌ها و زیبایی‌های بوستان جمشیدیه هستند. شما می‌توانید در این پارک به تفریحاتی مثل پیک نیک، کوهنوردی، پیاده‌روی، عکاسی و غیره بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری یک گشت‌و‌گذار دلچسب زمستانی در تهران را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,پارک جمشیدیه ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نمک آبرود از آن مناطق طبیعی توریستی پرطمطراق است. یعنی تا جایی که آب‌وهوا و شرایطش اجازه بدهد، چیزی از تنوع پوشش گیاهی و جانوری کم ندارد.

تفریحات نمک آبرود

اگر سبزی جنگل‌های شمال را می‌خواهید ولی با رطوبت دریای آن کنار نمی‌آیید یا اینکه با تماشای درختان تاریخی هوش از سر شما می‌رود، کوله‌پشتی را ببندید که هیجان انگیزترین تفریحات نمک آبرود شما را صدا می‌زند. در این مطلب از مجله دلتا شما را بیش از پیش با نمک آبرود آشنا خواهیم کرد.

اگر عاشق طبیعت هستی، تفریحات نمک آبرود را بیشتر بشناس!

قلعه دیو حمام، هم‌نام افسانه‌ها

جایی مثل قله دیو حمام با آن داستان‌های افسانه‌ای، جذابیت این منطقه را بیشتر می‌کند. ماجرا از این قرار است که در این قله، چاله‌ای به همین نام شکل گرفته که یک اتفاق زمین‌شناسی خیلی ویژه محسوب می‌شود. دیواره‌های این گودال ۳۰ متری، به شکل عجیبی کاملا قائم ایستاده‌اند. داستان‌های افسانه‌ای محلی، این چاه بزرگ را حمام دیوهای مازندران می‌دانند که ساختارش اصلا بی‌شباهت به خزینه‌های قدیم نیست.

تفریحات نمک آبرود

ساحل، جزو جدانشدنی تفریحات شمالی

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود جزو جاهای دیدنی مهم این شهرک به‌شمار می‌رود و علاوه‌بر ساحل و چشم‌انداز زیبای طبیعی، تعداد زیادی از تفریحات نمک آبرود را در خودش جای داده‌ است. پیست‌های مختلف مثل اسب‌سواری، موتورسواری و دوچرخه‌سواری همگی در تفرجگاه ساحلی قرار دارند. برای استفاده از امکانات تفریحی آبی نمک آبرود هم باید به این منطقه بیایید.

پل معلق، از هیجان انگیزترین تفریحات نمک آبرود

پل معلق، از آن کارهایی است که نمی‌شود میان راه رهایش کرد. اگر پا در مسیر گذاشتید، باید با شجاعت تا آخرش را بروید. ولی از من می‌شنوید، اگر تا پای قله دیو حمام رسیده‌اید، این تفریح را ازدست ندهید. از آن خاطرات سرگرم‌کننده می‌شود که تعریفش کل فامیل و دوستان را میخکوب می‌کند.

زیپ‌لاین، راهی دیگر برای فتح دو قله

برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند، اولین اشتباه غلبه بر این ترس و طی مسیر با تله‌کابین خط دوم است. چون بعد از آن، پیشنهاداتی که برای ادامه تفریحات پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد، سخت‌تر و ترسناک‌تر می‌شود. اگر از ایده پل معلق استقبال نکردید، یک پیشنهاد هیجان‌انگیزتر هم وجود دارد. زیپ‌لاینی که بین دو قله کشیده شده‌است تا شما را از دیو حمام به مدوبن وصل کند.

طولانی‌ترین مسیر سورتمه‌سواری

اولین سورتمه ایران، در قسمت کم‌ارتفاع مجموعه تفریحی نمک آبرود قرار داشته که برای استفاده از آن به تله‌کابین نیاز ندارید. بیشتر از ۱۲۰۰ متر مسیر ریلی که از قلب جنگل می‌گذرد و کمتر از ۱۰۰ متر با سطح دریا فاصله دارد. سورتمه از آن تفریحات نمک آبرود است که هم آدرنالین را زیاد می‌کند و هم بچه‌های کوچک می‌توانند از آن لذت ببرند. اگر به این‌دست از مطالب علاقه دارید می‌توانید مطلب یک گشت‌و‌گذار دلچسب زمستانی در تهران را بخوانید.

تفریحات نمک آبرود

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب کردان برای یک روز آرام و دوری از هیاهوی شهر را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,نمک آبرود ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ساکنین شهرهای بزرگ یک تجربه مشترک دارند؛ گاهی آن‌قدر از هیاهو و همهمه شهر خسته می‌شوند که فقط دلشان می‌خواهد یک گوشه دنج پیدا کنند و آرام بگیرند!

دیدنی های کردان

در این مطلب از مجله دلتا از دیدنی های کردان صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید بدون اینکه خیلی از کارهایتان فاصله بگیرید، آخر هفته آرامی را سپری کنید. با ما همراه باشید.

آب و هوای کردان کم از آب و هوای فردوس ندارد!

کردان شبیه به شمالی است که کمی به تهران و کرج نزدیک‌تر شده باشد! آب و هوای این روستا در فصل بهار خنک است و اگر سرمایی هستید، بهتر است لباس گرم هم همراه داشته باشید. بهترین کار در شب‌های بهاری کردان این است که در حیاط ویلا آتش روشن کنید، به همراه دوستان یا خانواده دور آتش جمع شوید، غذایی کبابی یا سیب‌زمینی کوره‌ای یا کلوخی درست کنید و در حین خوردن، گل بگویید و گل بشنوید! البته شاید لازم باشد یک پتوی نازک هم روی دوش بیندازید.

زمستان کردان و تفریحات آن

زمستان کردان سفید پوش است؛ اگر قصد دارید زمستان پرهیجانی را تجربه کنید، باید به پیست‌های اسکی تهران بروید. زمستان‌های کردان آرام و بدون هیاهو است. اگر به دنبال آرامش برف هستید، باید لباس‌های گرم و بافتنی‌هایتان را در یک چمدان بریزید، زنجیر چرخ ببندید و لوکیشن کردان را روی نقشه مشخص کنید و به جاده بزنید.

در زمستان، برف همه صداهای اطراف را جذب می‌کند و چیزی جز سکوت به گوش نمی‌رسد. این ماجراجویی در سکوت زمانی جذاب‌تر می‌شود که ویلا کرسی هم داشته باشد و یک آش رشته گرم هم نوش جان کنید.

پیش از برنامه‌ریزی برای تفریحات زمستانی کردان، حتما اخبار آب و هوا را چک کنید، زیرا در برخی از فصل‌های سال، جاده‌های منتهی به کردان یخ‌بندان است و امکان رفت و آمد عمومی وجود ندارد.

جاهای دیدنی کردان

در کردان طبیعت و تاریخ را کنار هم می‌‌بینید

بعضی از افرادی که تاکنون به کردان نرفته‌اند، تصور می‌کنند در این روستا فقط ویلاهای لوکس و تالار وغیره وجود دارد، اما سال‌‌ها قبل از اینکه کردان به یک روستای تفریحی تبدیل شود، مردم در آن زندگی می‌کرده‌اند. بخشی از دیدنی های کردان تاریخی است و قدمت بسیاری دارد.

حتی آثاری از قرن ششم قمری هم در این منطقه کشف شده، قرن ششم همان زمانی است که سنائی غزنوی و سهروردی زندگی کرده‌اند. مانند پل بانو صحرا و برج مقبره یا امامزاده حسین کردان. آنچه از توصیف این منطقه باقی می‌ماند را هم کردان هنگام بازدید از دیدنی‌ها برایتان روایت خواهد کرد!

جاذبه های گردشگری کردان

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری یک گشت‌و‌گذار دلچسب زمستانی در تهران را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,کردان ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بخش عمده‌ای از مساحت استان کرمان را کویر لوت تشکیل می‌دهد ولی در این استان مناطق زیبا و سرسبز زیادی هم وجود دارند.

منطقه‌ سرسبز در کویر

وجود بهشتی سرسبز و زیبا در کویری گرم و سوزان تاحدودی عجیب به نظر می رسد. ولی با سفر به روستای سردسیر سیرچ در نزدیکی یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین، متوجه می‌شوید که در کشور عزیزمان ایران چه زیبایی‌هایی وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع منطقه‌ سرسبز در کویر می‌پردازیم.

سیرچ؛ بهشت سرسبز در دل کویر سوزان

سیرچ یکى از چهار آبادى بزرگ بخش شهداد است که در ناحیه خوش آب و هواى کوهستانى بر سر راه شهداد – کرمان قرار گرفته است.

این منطقه از قدیم به علت داشتن آب و هوای خنک و کوهستانی محل ییلاق بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى‌هاى تابعه آن بوده که بهارستان نام داشت.

این ییلاق در ارتفاع ۱۵۵۰ مترى در دره رودى به همین نام قرار دارد. جمعیت آن در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهى به بیش از ده هزار نفر مى‌رسد.
سیرچ، چشم‌اندازى زیبا دارد و مانند مناطق شمالى کشور پوشیده از توده‌هاى انبوه درختان است. در مرکز سیرچ چندین درخت کهنسال سرو و چنار نیز دیده می‌شود.

 منطقه‌ سرسبز

هوای این منطقه مرطوب و خنک است. بر روى ارتفاعات قرار گرفته و زیبایى آن مشابه مناظر سوئیس و با همان سرسبزى و فراز و فرودهاست.
در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب‌هاى فراوان جارى تعدادى از باغ‌ها به باتلاق‌ تبدیل شده‌اند. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنه کوهسارها لابه‌لاى سنگلاخ کاشته شده است. چون زمین مسطح کم دارد، ‌کشت مزارع جو و گندم کم یافت مى‌شود، اما از زمین‌هاى محدود و آب فراوان، براى احداث باغ استفاده شده است. این منطقه یکى از قطب‌هاى اصلى جهانگردى استان محسوب مى‌شود.

جاذبه‌های گردشگری سیرچ

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از رودخانه‌ای زیبا، سروی کهنسال که بالای هزار سال سن دارد و چندین درخت چنار بسیار قدیمی، چشمه آب گرم جوشان با خواص درمانی قابل توجه و بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه. همچنین قرارگیری سیرچ در مجاورت شهداد و منطقه کلوت‌ها و هم‌جواری دو نوع آب و هوای متضاد، این روستا را به یک نمونه جذاب تفریحی وگردشگری در مسیر کویر تبدیل کرده است.

کویری سرسبز
پیشنهاد مطالعه: مطلب هیچ‌کس جرئت نزدیک شدن به این قلعه را ندارد را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های کرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تهران شهری چهار فصل است که گشت و گذار در آن در فصل زمستان می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات افراد مختلف باشد.

جاهای دیدنی تهران در زمستان

فرقی نمی‌کند در کدام نقطه تهران زندگی می‌کنید یا قصد گشت و گذار در کدام قسمت را دارید. مقصدتان هر کجا که باشد، مطمئن باشید تهران در زمستان می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در ادامه همراه مجله دلتا باشید تا شما را با جاهای دیدنی تهران در زمستان آشنا کنیم.

جاهای دیدنی تهران در زمستان

پیست اسکی توچال

فرقی نمی‌کند که اسکی‌باز حرفه‌ای باشید یا آدمی که فقط به مناظر برفی علاقه‌مند است؛ در هر صورت، پیست اسکی توچال می‌تواند شما را خوشحال نگه دارد. شما هم می‌توانید برای اسکی بازی به این پیست بروید و هم تله کابین سوار شوید و از مناظر برفی جذاب زیر پاهایتان لذت ببرید.

پارک جنگلی لویزان

این پارک که در بخش شمیرانات واقع شده است، یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در زمستان برای افرادی است که می‌خواهند ترکیبی از فضای سبز و برف را همزمان تجربه کنند. در پارک جنگلی لویزان امکانات رفاهی زیادی فراهم است و اگر تصمیم گرفتید روز خود را آنجا بگذرانید، نیازی به نگرانی در مورد امکانات رفاهی نخواهید داشت.

بام تهران

اگر در یک شب برفی هوس یک چای داغ و تماشای شهر تهران از ارتفاع به سرتان زد، پیشنهاد ما به شما بام تهران است. بام تهران در واقع بالاترین قسمت خیابان ولنجک تهران است که از آنجا می‌توانید تهران چراغانی شده در شب را زیر پاهایتان ببینید.

دربند و درکه

ارتفاعات دربند و درکه همیشه در میان گزینه‌های کوهنوردان حرفه‌ای در چهار فصل هستند؛ ولی برای افرادی که قدم زدن روی برف برای آن‌ها کار لذت‌بخشی به حساب می‌آید هم هیچ محدودیتی وجود ندارد.

باغ فردوس

باغ فردوس در میان آن دسته جاهای دیدنی تهران قرار دارد که مناسب آدم‌های سرمایی هم هست! این باغ زیبا علاوه بر فضای باز چشم‌نواز، دارای یک عمارت زیبا هم هست که در حال حاضر از آن به عنوان ساختمان اصلی موزه سینما استفاده می‌شود. با انتخاب باغ فردوس برای سپری کردن یک روز دلچسب زمستانی، شما قدم به یک مکان تاریخی ارزشمند می‌گذارید.

کاخ موزه سعدآباد

اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، کاخ موزه سعدآباد یکی از جاهای دیدنی تهران در زمستان است که می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. وسعت این کاخ به قدری زیاد است که دارای وسیله حمل و نقل در داخل محوطه است و اگر حال و حوصله پیاده‌روی نداشتید، می‌توانید از این وسایل استفاده کنید.

پارک جنگلی کوهسار

پارک جنگلی کوهسار در شمال محله کن و در دامنه‌های کوه البرز قرار دارد. با همین توصیف کوتاه، حتما می‌توانید حدس بزنید این پارک از جمله جاهای محبوب تهران در زمستان است. با رفتن به ارتفاعات این پارک می‌توانید از زاویه‌ای متفاوت تهران پوشیده در برف را تماشا کنید.

تفریحات گروهی فضای بسته

از جاهای دیدنی تهران در زمستان که مناسب افراد فراری از سرما است، می‌توان به مکان‌هایی مثل اتاق فرار (اسکیپ روم) و لیزر تگ اشاره کرد. در این مکان‌ها شما می‌توانید لذت یک بازی گروهی هیجان‌انگیز به همراه دوستانتان را تجربه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری پرطرفدارترین پیست‌های اسکی تهران را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گردشگران بیشماری برای تماشای جاذبه‌های گردشگری، تفریح، مسافرت و کار به این شهر شمالی سفر و با اقامت در کلبه جنگلی رامسر خاطره زیبایی از سفر به رامسر را ثبت می‌کنند.

توریستی ترین شهر ایران

رامسر یا سخت‌سر که توریستی ترین شهر ایران است، از شهرهای شمالی ایران با آب‌وهوای گرم و مرطوب در تابستان و معتدل در فصل زمستان سالانه میزبان گردشگران بیشماری است. در این مطلب از مجله دلتا شما را با جاذبه‌های گردشگری رامسر آشنا خواهیم کرد.

جاذبه‌های گردشگری رامسر، توریستی ترین شهر ایران

رامسر توریستی‌ترین شهر ایران، جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی از جنگل تا دریا را در نزدیکی خود دارد که جنگل‌های سر به فلک کشیده آن در رشته کوه‌های البرز زیبایی وصف‌نشدنی را از طبیعت جنگلی به آدمی هدیه می‌دهد. وجود مناطق ییلاقی در کنار باغ‌های مرکبات و مزارع سرسبز چای با عطر دلنشین و شالیزارهای برنج روح آدمی را برای ساخت یک خاطره دلنشین در دل سرسبزترین منطقه ایران صیقل می‌دهد.

از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به وجود آبشارهای متعدد، بوستان‌های سرسبز، ساحل زیبا، غارها، چشمه‌ها، آب‌های گرم معدنی، تله کابین رامسر، دریاچه قو، بوستان جنگلی صفا رود، منطقه ییلاقی گرسماسر، جنگل دالخانی، غار یاغی لوکا، آبشار ایج، آبشار سیاسرت، سد میجران، قلعه مارکوه، موزه عاج رامسر و غیره اشاره نمود. گشت‌وگذار در طبیعت و دریا و خرید از بازارهای پر زرق‌وبرق خاطره‌ای شیرین از سفر به رامسر را در ذهن شما تداعی می‌کند. اگر به این‌دست از مطالب علاقه دارید می‌توانید مطلب هیچ‌کس جرئت نزدیک شدن به این قلعه را ندارد را بخوانید.

توریستی ترین شهر ایران

بهترین زمان سفر به رامسر

سوال بیشتر افرادی که قصد سفر به رامسر را دارند این است که بهترین زمان سفر به رامسر و اقامت در کلبه‌های جنگلی رامسر چه زمانی است؟ چون شهر رامسر مانند بیشتر شهرهای شمالی ایران دارای آب‌وهوای شرجی است باید زمانی را برای سفر خود انتخاب کنید که  آب‌وهوای آن در بهترین شرایط خود قرار داشته باشید. به همین دلیل بهترین زمان سفر به توریستی‌ترین شهر ایران اواسط اردیبهشت و همچنین اوایل پاییز است. البته در تمام فصول سال می‌توانید به این منطقه بکر و دیدنی سفر و زیبایی‌های خاص هر فصل را تماشا کنید.

صنایع‌دستی و سوغات رامسر

در شهر توریستی رامسر صنایع‌دستی مختلفی تولید و عرضه می‌شود که می‌توانید به عنوان سوغاتی آن‌ها را خریداری کنید. از جمله صنایع‌دستی معروف این شهر می‌توان به محصولاتی نمدی و چوبی، روسری‌های بافتنی، عروسک‌های بافتنی، حصیربافی، گلیم‌بافی و غیره اشاره نمود.

به هنگام گشت‌وگذار در بازار و مناطق مختلف رامسر می‌توانید صنایع‌دستی و سوغاتی‌های این شهر سرسبز را مشاهده کنید.  علاوه‌بر صنایع‌دستی می‌توانید سوغاتی‌هایی همچون مربا محلی با طعم بی‌نظیر، ترشی محلی به‌همراه کلوچه که از شهرت بسیاری برخوردار است را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

توریستی ترین شهر ایران

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب شهری نفرین شده که هزاران سال زیر خاک مدفون مانده! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر شب هنگام بخواهید به دیدن این قلعه بروید، هیچ‌کس به شما کمک نخواهد کرد، زیرا اهالی منطقه، بر این باور هستند که جن‌ها در این قلعه زندگی می‌کنند.

قلعه جنی در جزیره کیش

در جزیره کیش در نزدیکی کشتی یونانی، قلعه‌ای کوچک و مخروبه قرار گرفته که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. این قلعه به قلعه جنی در میان ساکنین منطقه شهرت دارد. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی قلعه جنی در جزیره کیش می‌پردازیم.

قلعه جنی کیش کجاست؟

در سفر به کیش برای رسیدن به قلعه جنی، باید به سمت جاده جهان بروید. نرسیده به کشتی یونانی و قبل از رسیدن به آخرین میدان در نزدیکی کشتی، می‌توانید این قلعه را ببینید. شاید این مکان از دید مسافران پنهان شده باشد، چون شهرت کشتی یونانی مردم را به سمت خود جذب می‌کند. از طرفی چون این قلعه به خاطر افسانه‌های محلی طرد شده است، چندان اسمی از آن نخواهید شنید. اما ما این قلعه را برای طرفداران هیجان و ترس معرفی می‌کنیم.

قلعه جنی در جزیره کیش

افسانه‌های محلی درباره قلعه

داستان‌های ترسناک بسیاری از محلی‌ها نقل می‌شود که این قلعه را جن‌ها تسخیر کرده‌اند و نباید به آن وارد شد. در ادامه چند نمونه از این داستان‌ها را نقل می‌کنیم. این ساختمان مخروبه نه چندان بزرگ، در واقع پاسگاه هنگ مرزی و محل خدمت سربازان و درجه داران ژاندارمری بوده است. همین داستان‌ها برای خیلی از افراد دلیلی بود که این قلعه را جزو جاهای تفریحی کیش به حساب بیاورند.

در اواسط دهه ۴۰ بود که گزارشات مکرری در رابطه با مشاهده جن در این پاسگاه ارائه شد و پرسنل آن مجبور به تخلیه پاسگاه شدند و تا به حال هم به همین صورت رها و به قلعه جنی کیش معروف شده است. اگر به مطالب گردشگری وحشت علاقه دارید به مطلب دودکش جن، جاذبه‌ مرموز زنجان سر بزنید.

داستان‌های ترسناک قلعه جنی

این قلعه در محاصره جن‌ها است و نباید به آن وارد شد. پرسنل پاسگاه اعتقاد داشتند که قلعه در تصرف اجنه است. مخصوصا شب‌ها که صدای خش خش و همهمه از داخل و اطراف قلعه شنیده می‌شد. یکی از وقایع نقل شده مربوط به چهار سربازی است که باید شب را تا صبح در پاسگاه می‌گذراندند و به نوبت سر پست رفته و کشیک می‌دادند. مشخص نیست در آن شب خاص چه بر سر چهار سرباز حاضر در پاسگاه آمد که صبح روز بعد که کارکنان وارد پاسگاه می‌شوند با صحنه‌ای مواجه می‌شوند که هرگز انتظارش را نداشتند. هر چهار سرباز روی زمین افتاده بودند، بدنشان کاملا سرد و صورت‌های آن‌ها کاملا وحشت‌زده و سیاه شده بود. از آن لحظه به بعد دیگر کارکنان پاسگاه حاضر نبودند لحظه‌ای در آنجا بمانند.

قلعه جنی در جزیره کیش

پیشنهاد مطالعه: مطلب شهری نفرین شده که هزاران سال زیر خاک مدفون مانده! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق با اسناد تاریخی که اخیرا به‌دست رسیده است شهر مدائن الصالح به عنوان دومین شهر بزرگ امپراطوری نبطی‌ها شناخته شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار گرفته است.

شهر مدائن الصالح

ما در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم تا درباره یکی‌دیگر از مناطق شگفت‌انگیز جهان که شهر مدائن الصالح است صحبت کنیم، شهری خاموش و ممنوعه که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

شهر مدائن الصالح کجاست؟

شهر مدائن الصالح در زمان حکومت نبطی‌ها یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین شهرهای آن دوره بوده که در ۱۰۴۳ کیلومتری شمال غربی ریاض قرار گرفته است. حکومت نبطی‌ها در سال ۱۰۶ بعد از میلاد ضمیمه امپراتوری روم شد و مسیرهای تجاری دریای سرخ از مسیرهای زمینی پیشی گرفت. شهرهای نبطی که دیگر مراکز دادوستد نبودند، رفته رفته نابود شدند. متاسفانه از آن همه جلال و شکوهی که شهر مدائن الصالح داشت در حال حاضر منطقه‌ای وسیع و متروک در دل بیابان باقی مانده که به عقیده باستان شناسان بخش عمده‌ای از این شهر در حال حاضر زیر خرمن‌ها لایه شن مدفون مانده است.

آنچه که در حال حاضر از شهر مدائن الصالح کشف شده قبرستانی است گسترده با ۱۳۱ مقبره عظیم که کارشناسان باستان شناسی را متعجب کرده. با بررسی‌های بیشتر بر روی نوشته‌هایی که بر روی سنگ‌های این مقبره‌ها وجود داشت،‌ آن‌ها متوجه شدند که در آن زمان نبطی‌ها با هنر بی‌نظیری که داشتند نشان‌هایی را بر روی این سنگ‌ها نوشته بودند؛ این نوشته‌ها شامل حجاری عقاب‌هایی در حال اوج گرفتن، اسفینکس‌هایی با ابهت، شیردال‌هایی بال‌دار و البته کتیبه‌هایی پیچیده می‌شود.

شهر نفرین شده

یکی‌دیگر از بقایایی که باستان شناسان در شهر مدائن الصالح کشف کرده‌اند کاخ فرید است. باقی مانده‌ای باشکوه که به دلیل اندازه‌اش پیدا کردن آن کار بسیار ساده‌تری نسبت به دیگر بقایایی است که در این شهر وجود دارد. ورودی آن از دری مرکزی که سردری تزئین‌شده داشت تشکیل شده بود. در دیوارهای داخلی آن فرورفتگی‌هایی وجود دارد که محل دفن جنازه‌ها بوده است.

چرا این شهر نفرین شده است؟

مسلمانان بر اساس عقیده‌های خود به سمت این محل نمی‌آیند. چرا که آن‌ها اعتقاد دارند مردم این منطقه حاضر به پذیرفتن اسلام نشدند و مورد غضب الهی قرار گرفتند. اما گردشگرانی که به سمت این شهر می‌روند به راحتی می‌توانند در شهر مردگان رفت و آمد کنند و به داخل مقبره‌های آن سرک بکشند. لمس سنگ‌های کهنه و سرد در این منطقه حس و حال غیر قابل توصیفی دارد. تماشای عظمت و بزرگی که در بیابان‌های این منطقه به یغما رفته‌اند می‌تواند نشان دهنده پوچ بودن تمام جاه و جلالی باشد که انسان‌ها به حکومت‌های خود داده‌اند.

هنگام غروب حتما اقدام به ترک این شهر متروکه کنید. در شب آنچنان سکوتی را در کنار مقبره‌های این منطقه تجربه خواهید کرد که گویی هیچ صدایی تا به حال به گوشتان نخورده است.

مدائن الصالح

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب زمستان را در این چشمه جادویی تجربه کنید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

‌آبگرم‌ها و استخرهای خصوصی آبگرم سرعین، بهترین گزینه برای رفع خستگی و بهبود برخی از بیماری‌ها در زمان سفر به این شهر توریستی است.

آبگرم های سرعین

سرعین یکی از مهم‌ترین شهرهای استان اردبیل است که در فاصله ۲۸ کیلومتری شهر اردبیل و در غرب آن قرار دارد. سرعین به‌دلیل هوای خنک، پیست اسکی، تله کابین، طبیعت جذاب و زیبای سبلان و همچنین چشمه‌های آبگرمی که در دل زمین می‌جوشند، شهرت پیدا کرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا آبگرم های سرعین را با هم بشناسیم.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین آبدرمانی‌های آن است که از چشمه‌های آبگرم سرچشمه می‌گیرند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به‌منظور استفاده از این آبگرم‌ها و استخر خصوصی آبگرم‌های سرعین به اردبیل مسافرت می‌کنند.

آبدرمانی ایرانیان

آبدرمانی ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آبگرم‌های شهر سرعین است که در ابتدای ورودی شهر قرار گرفته است. معماری داخلی این آبگرم مانند استخرهای مدرن طراحی شده است و تنها آبدرمانی در شهر سرعین محسوب می‌شود که دارای سرسره آبی است. از خواص درمانی این آبگرم می‌توان به درمان بیماری‌های عضلانی، رماتیسم، دردهای مفاصل، بیماری‌های پوستی و تسکین اعصاب و روان اشاره کرد.

 آبگرم سرعین

آبدرمانی رویال پارک

از مجهزترین و لوکس‌ترین آبدرمانی‌های سرعین می‌توان به آبدرمانی رویال پارک اشاره کرد. این آبدرمانی در هتل چهار ستاره رویال پارک سرعین قرار دارد و تحت نظارت اتحادیه جهانی آبدرمانی فعالیت می‌کند. استخرهای آب معدنی این آبدرمانی از چشمه گاومیش گلی پر شده و به همین دلیل از خاصیت درمانی فراوانی مانند تسکین دردهای مفاصل برخوردار است.

آبدرمانی شهر آفتاب

آبدرمانی شهر آفتاب در دره پهنلو واقع شده است و با مرکز شهر پنج دقیقه فاصله دارد. این مجتمع آبدرمانی در چهار طبقه در محیطی منحصر‌به‌فرد، پاکیزه و مجهز، آماده خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران است.

از امکانات آبگرم شهر آفتاب می‌توان به استخر عمومی زنانه، استخر عمومی مردانه، استخر کودکان، سالن ماساژ، سالن ماساژ ماهی (فیش اسپا)، سونا خشک، سونا بخار، جکوزی، استخر آب سرد، دوش و غیره اشاره کرد؛ همچنین از مزیت‌های آن استفاده هم‌زمان آقایان و بانوان در دو قسمت مجزا است.

شهر آفتاب

آبدرمانی سبلان

آبدرمانی سبلان اولین مجموعه درمانی در سرعین است که با مساحتی بالغ بر ۷,۲۰۰ مترمربع و در دوطبقه، بزرگ‌ترین مجتمع آبدرمانی سرعین محسوب می‌شود. از خدمات مهم این سالن پزشکی و دستگاه فیزیو‌تراپی اشاره است که گزینه‌ای مناسب برای درمان افراد مبتلا به اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای و اسکلتی محسوب می‌شود.

سالن ماساژ

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی قدیمی‌ترین و معروف‌ترین آبدرمانی شهر سرعین است که از محبوبیت بالایی در میان شهروندان و گردشگران برخوردار است. جمع شدن گاومیش‌ها در گذشته در اطراف این آبگرم به‌منظور استراحت، دلیل نامگذاری آن است. دمای آب این آبگرم روباز به ۴۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و استفاده از آن به‌دلیل دمای بالای آب در فصل سرما لذت دوچندانی دارد.

آبگرم گاومیش گلی به‌دلیل قدیمی بودن، امکانات خاصی ندارد و به‌اندازه کافی به آن رسیدگی نمی‌‌شود. از امکانات آبگرم گاومیش گلی می‌توان به دوش، اتاق ماساژ، حمام ترکی، فروشگاه، صندوق امانات و غیره اشاره کرد. این آبگرم شامل یک استخر بزرگ است که در طول روز ساعات متفاوتی برای بانوان و آقایان در نظر گرفته‌اند.

آبگرم گاومیش گلی

پیشنهاد مطالعهتنها آبشار نمک جهان، در کجای ایران قرار دارد



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,آبگرم سرعین ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آبشار نمکی پتاس که تنها نمونه در جهان است در دهکده نمکی اصفهان قرار دارد. در این مطلب به گردشی مجازی در این منطقه می‌پردازیم.

آبشار نمکی پتاس کجاست

آبشار پتاس تنها آبشار نمکی جهان از جاذبه‌های طبیعی ایران است که درجایی بین خور و بیابانک قرار دارد و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران یعنی کویر مصر واقع‌شده است. همراه مجله دلتا باشید تا بفهمیم آبشار نمکی پتاس کجاست و جاذبه‌های اطراف آن را بشناسیم.

جذابیت اولین آبشار نمکی در چیست؟

درباره این آبشار با ارتفاع ۲۵ متر جالب است بدانید که آن را به‌عنوان اولین آبشار نمکی جهان می‌شناسند و در نوع خودش جاذبه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. البته عوامل بیرونی و انسانی بسیاری باعث شده که جذابیت‌های این آبشار بیشتر شود. به‌عنوان‌مثال ساخت یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری این آبشار و اختصاص امکانات رفاهی برای مسافرانی که برای دیدن این آبشار به آن سفر می‌کنند، ازجمله عواملی است که باعث شده گردشگران سفر به این آبشار نمکی را در برنامه سفر‌های ایران‌گردی خود بگنجانند.

جذابیت کویر

آبشار نمکی

نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از امتداد نورانی آن باعث می‌شود که زیبایی‌های بصری این آبشار بیش‌ازپیش به چشم هر بیننده‌ای جلوه‌گری کند. به همین خاطر یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه‌های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است.

آبشار نمکی

در سفر به آبشار نمکی پتاس می‌توانید از جاذبه‌های دیگری نیز بازدید کنید. این دیدنی‌ها عبارت‌اند از:

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور، دریاچه‌ای است با شمایل هندسی نامنظم که گاهی حتی اضلاع آن به ۳۰ یا ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. اگر اهل عکاسی هستید و از دیدن غروب آفتاب هم لذت می‌برید، به این دریاچه که در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای آبشار پتاس قرارگرفته بروید. می‌توانید از دیدن یکی از زیباترین جلوه‌های زیبای طبیعت لذت ببرید.

دریاچه نمک خور آبشار نمکی

روستای عروسان

روستای عروسان، یکی از زیباترین نخلستان‌های روستا‌های ناحیه خور و بیابانک است که علاوه بر مردم مهربان و مهمان نوازش، چشمه آب گرمی در فاصله ۱۸ کیلومتری خود دارد که طرفداران ویژه و منحصربه‌فردش از آن دیدن می‌کنند.

روستای عروسان

 کویر مصر

معروف‌ترین جاذبه‌ای که در نزدیکی آبشار نمکی پتاس قرارگرفته، کویر مصر است که در فصل زمستان، مقصد گردشگری بسیاری از مسافرانی است که قصد گردشگری متفاوت در مناطق گرم و بیابانی دارند. از بهترین تفریحاتی که در این کویر می‌توانید انجام دهید می‌توان به شترسواری و آفرودسواری اشاره‌کنیم. در ضمن، در نزدیکی کویر مصر روستایی قرارگرفته که دارای معماری جالب و سنتی مخصوص مردم بیابان است.

کویر مصر

روستای گرمه

روستایی سنتی با انبوهی از نخلستان‌ها. بهترین توصیفی که می‌توانیم از روستای گرمه داشته باشیم این است که این روستا جایی برای آرام گرفتن مردمی است که دل به چشمه و آب زلال و همچنین نخل‌های سر به فلک کشیده‌اش بسته‌اند. البته در این روستا ارگ ۲۷۰۰ ساله‌ای وجود دارد که ارزش باستانی دارد و بازدید از آن، انگیزه سفر خیلی از علاقه‌مندان جاذبه‌های تاریخی به این منطقه است.

آبشار نمکی پتاس

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب مکان‌های شگفت‌انگیزی که شاید نمی‌دانید کجاست! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کاخ اردشیر بابکان (پاپکان) یا آتشکده فیروز آباد در ۳ کیلومتری و شمال غربی شهرستان فیروز آباد در استان فارس قرار گرفته است.

کاخ فیروزآباد

این بنای تاریخی همانطور که از نام کاخ پیداست به دستور اردشیر بابکان بنیانگذار سلسه ساسانیان در ۱۸۰۰سال پیش بنا نهاده شد. نهری از کنار دیوار شرقی کاخ عبور می‌‌کند که موجب آبادانی شهر گور و کاخ ساسانی بوده‌ است. برای آشنایی بیشتر با کاخ فیروزآباد همراه مجله دلتا باشید.

کمی بالاتر از کاخ فیروز آباد آتشدانی برای مراسم مذهبی وجود دارد. وجود چهار عنصر طبیعی آب، باد، خاک و آتش امتیاز ویژه‌‌ای به این منطقه داده‌ است. به علت قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «قمپ آتشکده» آن را آتشکده فیروزآباد نیز می‌‌نامند.

 آتشکده فیروزآباد

معماری بی‌نظیر کاخ فیروزآباد

فضای زیربنای کاخ اردشیر بابکان ۵۵×۱۰۴ متر است، و اردشیر پس از گشودن تمام نواحی پارس و کرمان و شکست شاهان محلی این نقاط، دستور داد تا در فیروزآباد علاوه بر تجدید بنای شهر، آتشکده و کاخی باشکوه بسازند و آن را «ایران را شکوه افزاید» نام گذاری کرد.

کاخ اردشیر بابکان یا کاخ فیروزآباد نخستین بنای طاق و گنبددار عهد ساسانی است که با یک اسلوب معماری اصیل ملی با سنگ‌های نیمه تراش میخکی ساخته شده، و طاق و گنبد آن هم از سنگ و سبک ایرانی است.
کاخ اردشیر بابکان دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال گچ‌ بری قسمت بالای دیوارهای داخلی آن همچنان سالم مانده‌ است. در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل عظیم وجود دارد، این گنبدها به وسیله فیل‌ پوش بالا رفته که مشابه آن در قلعه دختر (قلعه اردشیر) دیده می‌‌شود.

قسمتی از نوک سقف گنبدها در دایره‌‌ای به قطر یک متر باز است. در ضلع شمالی خارج از دیوار کاخ نیز چشمه‌ای زلال از دل خاک می‌جوشد و استخری طبیعی جلوی این چشمه به وجود آمده‌ است.

دیوارهای بیرون کاخ، پنجره نداشته و شبیه دیوار دژ ساخته شده‌اند. در جهت جنوبی بیرون از کاخ، چشمه آب زلالی به نام خنپ یا قمپ آتشکده وجود دارد  که آب از همان‌جا جوشیده و جاری می‌گردد.

خاورشناس‌روسی درباره این بنا نوشته است: دم دروازه شهر در کنار استخر آب، پرستشگاه آتش‌پرستان به‌نام «بارین» برپا بوده، نبشته‌ای بخط پهلوی داشت، بر روی آن نوشته بودند که برای ساختمان این پرستشگاه سی هزار دینار زر خرج شده است.

جاذبه های گردشگری استان فارس

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند کافه نادری، پاتوقی برای شهرزادهای دوران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پیست‌های اسکی تهران در فصل زمستان از شلوغ‌ترین مکان‌های تفریحی هستند و جمعیت زیادی برای گذراندن یک روز مهیج به پیست‌‌های اسکی می‌روند.

پیست‌ های اسکی تهران

پیست های اسکی تهران در فصول سرد سال گردشگران و تفریح‌‌دوستان را به سمت خود می‌کشانند تا یک روز عالی و پرهیجان را به آن‌ها هدیه کنند. اگر می‌خواهید پیست‌ های اسکی تهران را بشناسید و بدانید در این پیست‌ها چه خبر است تا انتهای این مطلب با مجله دلتا همراه شوید.

پیست اسکی توچال، پیست اسکی دیزین، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر از جمله پیست‌های اسکی در نقاط مختلف اطراف پایتخت قرار دارند و در حدود چهار ماه در سال، از شرایط مناسبی برای اسکی کردن برخوردارند.

با توجه به کوهستانی بودن اطراف شهر تهران، در بیشتر روزهای زمستان پیست‌های اسکی اطراف آن پوشیده از برف می‌شوند. بنابراین ممکن است حتی اگر داخل شهر آفتابی باشد، پیست‌های اسکی مملو از برف باشند. اگر ساکن شهر تهران یا حومه آن هستید می‌توانید یکی از پیست‌های اسکی تهران را انتخاب کنید و از برف بازی و اسکی کردن در آن لذت ببرید.

در حال حاضر، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از حدود دو سال گذشته تاکنون، محدودیت‌هایی برای بازگشایی پیست های اسکی پایتخت ایجاد شده است. بنابراین اگر تمایل به استفاده از پیست‌ های اسکی تهران دارید می‌توانید با استعلام تلفنی از محل مورد نظر خود، از شرایط مجموعه‌ها مطلع و سپس برای اسکی کردن راهی شوید.

شماره‌ تماس پیست اسکی توچال ۰۲۱۲۴۸۷۵۰۰۰ و ۰۲۱۲۷۲۰، شماره‌ تماس پیست اسکی دیزین ۰۲۶۳۵۲۱۵۰۴۲ و شماره‌ تماس پیست اسکی شمشک ۰۲۱۲۶۵۲۷۴۴۵۷ است.

پیست های اسکی

بهترین پیست اسکی تهران

و اما بهترین پیست اسکی تهران کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به استقبال گردشگران، بازدیدکنندگان و ورزشکاران بهترین پیست اسکی تهران، احتمالا پیست اسکی دیزین است. به‌خاطر این‌که بزرگ‌ترین پیست در نزدیکی تهران است. اما پیست‌های اسکی توچال و شمشک هم جذابیت‌های دیدنی و خاص خود را دارند که نمی‌توان از آن‌ها غافل شد. پیست اسکی آبعلی هم عنوان قدیمی‌ترین پیست اسکی اطراف تهران را یدک می‌کشد. این پیست به‌خاطر موقعیت مکانی عالی و امکانات تفریحی خوب، مورد توجه ورزشکاران است.

 پیست اسکی

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال بخشی از مجموعه تفریحی و ورزشی توچال در شمال تهران است. به‌دلیل دسترسی مناسب به این پیست از داخل شهر تهران، علاقه‌مندان به اسکی از این مجموعه استقبال زیادی می‌کنند. این مجموعه در انتهای خیابان ولنجک و در جوار بام تهران قرار گرفته است و چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران دارد. در واقع بام تهران بلندترین نقطه پایتخت به شمار می‌رود و در انتهای مسیر جاده سلامتی توچال، ایستگاه اول تله کابین قرار گرفته است. در روزهای برفی، بام تهران به یکی از زیباترین نقاط شهر تهران بدل می‌شود.

برای رسیدن به پیست اسکی توچال باید با تله کابین از ایستگاه اول تا ایستگاه هفت بروید. در طول مسیر تله کابین از ایستگاه اول تا ایستگاه هفتم، یعنی مکان پیست اسکی، شما از ارتفاع ۱,۹۰۰ متری به ارتفاع ۳,۶۸۰ متری خواهید رفت. خط تله کابین توچال یکی از طولانی‌ترین خطوط کابلی در جهان است و امکان تماشای زیباترین مناظر برفی در رشته کوه البرز را میسر می‌کند.

اسکی

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتری از گردشگری مکان‌های شگفت‌انگیزی که شاید نمی‌دانید کجاست! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,پیست اسکی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

وقتی تصمیم می‌گیرید عازم سفری به یاد ماندنی شوید، کاملا طبیعی است که برای انتخاب نقطه موردنظرتان به یک فهرست کلیشه‌ای گردشگری مراجعه کنید.

مکان های بسیار زیبا در جهان

مناطق زیبا و باورنکردنی بسیاری در دنیا وجود دارد که ممکن است چیزی درباره آن‌ها نشنیده‌ باشید. در این نوشتار قصد داریم مکان‌ های بسیار زیبا در جهان در مناطق مختلف را به شما معرفی کنیم. با مجله دلتا همراه باشید.

استخر پری در اسکاتلند

استخر پری در اسکاتلند، در حدود ۳ کیلومتری ساحل گلن بریتل (Glen Brittle) قرار گرفته است.یکی از مکان‌‌های بسیار زیبا در جهان است. این منطقه حمل و نقل عمومی وجود ندارد و شما می‌توانید با پای پیاده به محل عزیمت کنید.

تماشای این استخرهای زیبا لذت ببرید. آب اینجا همیشه سرد است، حتی در تابستان. به یاد داشته باشید که به هنگام بازدید از این استخر نباید هیچ آسیبی به منطقه وارد آورید.

این نقطه مکانی ایده آل برای علاقمندان به کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستانی، دوستداران حیات وحش و کلا کسانی است که در شهرهای شلوغ و پرهیاهو زندگی می‌کنند. در این استخر گونه‌های عجیب و نادر از حیوانات و گیاهان وجود دارند.

مکان‌ های بسیار زیبا در جهان چاله آبی بلیز

چاله آبی بلیز  یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های جهان برای شیرجه زدن و غواصی است که در کشور بلیز واقع در آمریکای مرکزی قرار گرفته است. این چاله زیبا و مسحور کننده، ۴۰۰ متر طول و ۱۴۵ متر عمق دارد. غوطه خوردن در این آب‌های شفاف و دیدن انواع آبزی‌های متنوع لذت زیادی دارد. ضمنا وجود انواع ماهی‌های عجیب و کمیاب، لاک پشت‌های غول پیکر و مرجان‌های تماشایی، بر جذابیت این چاله فیروزه‌ای افزوده است.

مکان های بسیار زیبا در جهان

 ساحل سرخ در چین: مکان‌ های بسیار زیبا در جهان

هر چند وقت‌گذرانی، گرفتن حمام آفتاب و یا آب تنی در ساحل‌های نقاط مختلف جهان لذت‌بخش است و می‌توان گفت یکی از مکان‌های بسیار زیبا در جهان است. ولی اگر بتوانید این کارها را در ساحلی استثنایی و با ویژگی‌های خاص و به یادماندنی انجام دهید، از لذتی دوچندان بهره‌مند خواهید شد. ساحل سرخ در منطقه دوا (Dowa) در سی کیلومتری جنوب غرب شهر پانجین (Panjin) در شمال شرق چین قرار دارد. رنگ قرمز این منطقه به دلیل نوعی جلبک دریایی است. بیش از ۳۹۹ گونه حیوانی و ۲۶۰ نوع پرنده در این منطقه یافت می‌شود. ساحل سرخ اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شده است. اگر به دیدن مکان‌های هیجان‌انگیز علاقه دارید به مطلب اینجا سوئیس ایران است سر بزنید.

ماچو پیچو

این شهر یک شهر باستانی در ارتفاعات امپراطوری اینکاها است که در ۷۰ کیلومتری شمال غربی کوزکو  در بالاترین نقطه کوه ماچو پیچو واقع شده است. «ماچو پیچو» بهشت علاقمندان به تاریخ و یکی از پربیننده‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور پرو به شمار می‌رود.

مکان های بسیار زیبا در جهان

«ماچو پیچو» در مکان صعب العبوری قرار گرفته که یکی مکان‌‌های بسیار زیبا در جهان است. رفتن به آنجا کار آسانی نیست. برخی توریست‌ها ترجیح می‌دهند از طریق کوهنوردی به این سایت برسند که البته این کار سه الی چهار روز طول می‌کشد. برخی باستان‌شناسان از این که ممکن است تعداد زیاد بازدیدکنندگان، به بناهای باستانی این سایت آسیب بزند ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتری از گردشگری کوچه رنگارنگ تهران کجاست؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پارک جنگلی ناژوان یکی از معدود مناطق طبیعی باقیمانده در شهر اصفهان است که خوشبختانه با پیگیری مسئولین شهری به یکی از تفرجگاه‌های بزرگ و اصلی شهر اصفهان تبدیل شده است.

پارک ناژوان اصفهان

جاهای دیدنی پارک ناژوان اصفهان یک سر و گردن بالاتر از دیگر دیدنی‌های طبیعی این شهر قرار دارد؛ چون از پارک بزرگی صحبت می‌کنیم که باغ‌های جذاب و متنوعی مانند باغ پرندگان، باغ خزندگان و باغ پروانه‌ها را در بر گرفته است. این باغ به لحاظ فضای سبز نیز چیزی کم‌ و کسر ندارد و به لطف دریاچه و درختان سرسبز، پاتوقی طبیعی و زیبا برای خانواده‌های اصفهانی و گردشگران به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما در مجله دلتا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این پارک وسیع و جذاب را با شما در میان بگذاریم.

پارک ناژوان اصفهان یکی از جذاب‌ترین پارک‌های طبیعی کشور

اصفهان بی‌دلیل به نصف جهان معروف نیست و اماکن دیدنی و تاریخی آن شهره آفاق است. در کنار عمارت‌های تاریخی، اصفهان باغ‌ها و پارک‌های قدیمی و زیبایی دارد که گل سرسبدشان، پارک ناژوان اصفهان است. این پارک در غرب اصفهان واقع شده و چیزی حدود ۱۲۰۰ هکتار مساحت دارد. به لطف چنین مساحتی، گردشگران در طول بازدید از پارک فرصتی پیدا می‌کنند تا با بازدید از باغ‌ها و مناظر طبیعی برای مدتی از زندگی شهری فاصله بگیرند و هوایی تازه کنند.

امکانات تفریحی پارک ناژوان

پارک ناژوان در اصفهان

در کنار طبیعت زیبا، جاهای دیدنی پارک ناژوان اصفهان سرگرمی‌های هیجان‌انگیزی مانند کمپینگ، تله‌سیژ، درشکه‌سواری و قایق‌رانی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. بنابراین این پارک بدون هیچ شک و شبهه‌ای به‌عنوان یکی از جذابیت‌های اصفهان شناخته شود. اگر به دیدن پارک‌های هیجان انگیز علاقه دارید به مطلب به محض ورود به این پارک به جهنم می‌روید سر بزنید.

جاذبه‌های گردشگری پارک ناژوان

باغ پرندگان

برای شما گفتیم که این پارک امکانات دیدنی زیادی دارد. اما انصافا باید اعتراف کرد باغ پرندگان اصفهان، جذاب‌ترین ویژگی این پارک به‌حساب می‌آید. این باغ چیزی حدود ۱۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و میزبان حدود ۵ هزار گونه پرنده خوش‌ رنگ‌ و‌ لعاب است.

دیدنی های اصفهان

باغ خزندگان

این باغ یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی پارک ناژوان اصفهان است که در آن مارهای خطرناک و خزندگان کشنده‌ای را شاهد هستیم.

باغ پروانه‌ها

این باغ زیبا و دلگشا چیزی حدود دو هزار مترمربع مساحت دارد و در کنار گلچینی از پروانه‌‌های زیبا، گردشگران فرصتی پیدا می‌کنند تا از گل‌ها و گیاهان دیدنی باغ پروانه‌‌ها در پارک ناژوان اصفهان بازدید کنند.

آکواریوم تونلی

پس از این باغ‌های جذاب، به آکواریوم بزرگی می‌رسیم که اولین آکواریوم تونلی در ایران است. این آکواریوم مساحتی برابر با چهار هزار مترمربع دارد و در عمق ۷متری در زیر زمین بنا شده است. در این مجموعه آکواریوم‌ها چیزی حدود شش‌هزار و پانصد گونه دریایی زندگی می‌کنند و آبزیان مختلفی از اقیانوس‌های مختلف جهان را در خود جای داده‌اند. جالب است بدانید نزدیک به ۱۰۰ گونه از آبزیان آکواریوم اصفهان، موجودات بسیار خطرناک و نادری هستند. بنابراین هیجان بازدید از این آکواریوم‌ها را شش گونه کوسه تکمیل کرده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به زمستان را در این چشمه جادویی تجربه کنید  مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای چهاربرج از توابع استان خراسان شمالی از این جهت شهرت یافته که تعداد زیادی از مردم آن نابینا هستند.

روستای نابینایان در اسفراین

روستای چهاربرج از توابع اسفراین حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها نابینا هستند. گفته می‌شود، چندین سال پیش عارضه نابینایی در این منطقه شیوع پیدا کرد و کم‌کم ساکنان، آن روستا را ترک کرده و به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای نابینایان در اسفراین آشنا شوید.

روستای نابینایان در اسفراین

هنوز دلیل نابینایی این افراد مشخص نشده است. جالب است بدانید که اکثر کسانی که به این عارضه دچارند، از بدو تولد نابینا بوده‌اند، حتی حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها نیز در این روستا نابینا متولد می‌شوند. بسیاری از کارشناسان دلیل این اختلال را تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی می‌دانند که در خصوص آگاهی مردم تلاش کردند تا از تولد کودکان نابینا جلوگیری کنند. اما این سوال همواره وجود داشته که چرا حیوانات این منطقه به چنین مشکلی دچارند.

موقعیت جغرافیایی

دهستان دامنکوه بخش مرکزی شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی است که در ۲۴ هزارگزی شمال باختری اسفراین واقع است.

جاذبه های گردشگری اسفراین

ارگ تاریخی بلقیس

ارگ تاریخی بلقیس پس از ارگ بم، دومین بنای گلی ایران به‌شمار می‌رود و آن را بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌اند. این دژ قدیمی ۲۹ برج با ارتفاع تقریبی ۱۱ متر داشته است که از اطراف با خندق احاطه می‌شدند.

منار مسجد

منار مسجد با نام مسجد خسرو شیر نیز شناخته می‌شود.. آنچه امروزه از این مسجد بزرگ به‌جای مانده است، شامل جرزهای دو طرف یک ایوان به عمق ۱۱ متر و عرض ۶ متر می‌شود که پوشش و دیوار سمت قبله نیز فرو ریخته است. محراب اصلی مسجد، در انتهای ایوان قرار داشت که در حال حاضر، فقط بخش تحتانی آن باقی‌مانده است. در کنار بقایای شبستان شرقی در حدود ۶۰ سال قبل، مناره‌ای آجری وجود داشت که بر بدنه آن، کتیبه‌ای به خط کوفی، تزیینات آجرکاری صلیب شکسته دیده می‌شد. علت این نامگذاری، وجود مناره مذکور است. قدمت بنای اصلی این اثر تاریخی به دوره سلجوقی بازمی‌گردد و دارای الحاقاتی از دوره ایلخانی نیز است. برای دیدن این روستای هیجان‌انگیز به مطلب روستایی متوقف شده در زمان سر بزنید.

مقبره شیخ آذری

حمزه بن علی آذری مشهور به شیخ آذری، از شاعران و عارفان قرن ۹ هجری قمری به‌شمار می‌رود و در اسفراین متولد شده است. او پس از مدتی شاعری در دربار شاهرخ تیموری، به عرفان روی آورد و کتاب‌های زیادی در زمینه‌های شعر و عرفان نوشت. مقبره شیخ آذری از دو فضای معماری با ابعاد متفاوت تشکیل شده است و سقفی چوبی دارد. بخش جنوبی بنا به‌عنوان نمازخانه و بخش شمالی آن، محل دفن و آرامگاه شیخ است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند هتل‌هایی برای تقویت ضریب هوشی.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کافه نادری، بخشی از تاریخ معاصر ایران و یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین کافه های تهران است.

کافه نادری در تهران

این مکان دنج که نام آن با مشاهیر و علم و ادب پارسی گره خورده، از دیرباز میعادگاه اهالی فرهیخته و روشنفکران تهرانی بوده است و هنوز نیز همچون ماشین زمان، مشتریان و علاقه‌مندان را به سفری دور و دراز، لابه‌لای تاریخی مسکوت و فراموش شده می‌برد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با کافه نادری در تهران آشنا شوید.

کافه سریال شهرزاد

کافه نادری در تهران

کافه و هتل نادری یکی از قدیمی‌ترین پاتوق‌های شهر تهران است که قریب به یک قرن قدمت دارد. این کافه خاطره‌انگیز از سالیان دور، از مشتریان خود که عمدتا قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند، پذیرایی می‌کند. نادری از بدو فعالیت در سال‌های ابتدایی قرن حاضر، طرفداران خاص خود را داشته و همین موضوع، دال بر دوام و اعتبار آن تا به امروز بوده است.

این کافه هنوز با حال و هوای نوستالژیک خود، سال‌های دور را در ذهن مشتریان تداعی می‌کند و علاوه‌بر خاطره‌بازان، علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ نیز هنوز طبع و قریحه گمشده خود را در این مکان باز می‌یابند یا به محضر پیشگامان قلم به‌دست، عرض ارادتی می‌کنند. آن‌چنان به‌نظر می‌‌رسد که صدای خوش شاملو از این کافه رخت بر نبسته و هنوز تاریکی خیابان را به فنجانی از بامداد دعوت می‌کند.

کافه های تهران

کافه نادری کجاست؟

کافه نادری تهران در خیابان جمهوری و در یکی از مناطق تاریخی و قدیمی تهران واقع شده است. خیابان جمهوری در گذشته، خیابان نادری نام داشت و یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های پایتخت محسوب می‌شد. طبعا وجه تسمیه کافه نادری نیز به‌علت قرارگیری در این خیابان بوده است.

واقع شدن کافه نادری در یکی از محله‌های قدیمی سبب می‌شود که این مکان، در مجاورت با بسیاری دیگر از مراکز تاریخی و فرهنگی قرار بگیرد.

گشت‌وگذار در خیابان سی تیر فرصت سفر به قلب تاریخ را به شما می‌دهد. موزه بانک ملی، موزه جواهرات ملی و کوچه برلن نیز در حوالی کافه نادری واقع شده‌اند. بی‌تردید پس از تاریخ‌گردی در این مناطق دل‌انگیز، نوشیدن فنجانی قهوه با طعم سال‌های دور، عیش شما را تکمیل خواهد کرد.

کافه های خوب تهران

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خانه بهنام، گنجینه‌ای ارزشمند در تبریز.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,کافه نادری ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کره زمین در همه مناطق و طول و عرض جغرافیایی خود، بازه زمانی یکسانی را تجربه نمی کند.

شهری که هیچوقت تاریک نمی شود

برخی قسمت‌ها میزان بارش برف و باران بیشتر و در برخی مناطق خشک و بیابانی می‌باشد یا ساعات شبانه روز در خیلی بخش‌های زمین به صورت نامتقارن اتفاق می‌‌افتد. میزان تابش خورشید در هر مکانی به مقدارفاصله‌ای که تا قطب طی می‌کند، بستگی دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید ؛ تا با شهری که هیچوقت تاریک نمی شود آشنا شوید.

شهری که هیچوقت تاریک نمی شود

زمین بر روی محور خود به شکل اریب می‌چرخد. این زاویه ایجاد شده موجب می‌شود تا تمام نقاط کره خاکی به صورت مساوی از نور و گرمای آفتاب بهره مند نشوند. به طور مثال در قطب‌های شمال و جنوب، خورشید در تمام سال تنها یک بار غروب خواهد کرد. از آنجا که قطب شمال قابل سکونت است، مردم به کرات موفق به دیدار از این واقعه بی نظیر شده‌اند. در حالی‌که در قطب جنوب به دلیل برودت شدید هوا، فقط کارشناسان و پژوهشگران توفیق بازدید از این مناظر منحصر‌به فرد را به دست آورده‌اند. قطب جنوب از تاریخ ۲۱ سپتامبر تا ۲۲ مارس خورشید یکسره در حال تابش است و در قطب شمال از ۲۲ مارس طلوع کرده و تا پایان ۲۱ سپتامبر غروب نخواهد کرد.

کشورهایی با این پدیده جذاب

در کنار قطبین زمین، کشورهای متفاوتی نیز این پدیده جذاب و اعجاب انگیز را تجربه می‌کنند که شامل: فنلاند، روسیه، آلاسکا، سوئد، نروژ، شمال کانادا و ایسلند می شوند. بسیاری از مردم در سراسر کره‌زمین برای دیدن این پدیده جغرافیایی به سرزمین‌های نام برده سفر می‌کنند و تجربیات بی نظیری را در ذهن خود ثبت می نمایند.
شهری که هیچوقت تاریک نمی شود

ایسلند Iceland

ایسلند کشوری با آبشارها، یخچال‌های طبیعی و آتشفشان‌های فعال به سرزمین زیبایی‌ها شهرت یافته است. این کشور مناظری بکر و خارق العاده دارد که در نوع خود منحصر به فرد و تکرارنشدنی می‌باشند. زمانی که به ایسلند زیبا سفر می کنید، آنچنان سرگرمی‌های جذاب و هیجان‌انگیزی را به شما ارائه می‌دهد، که هرگز احساس خستگی و دلزدگی نخواهید داشت. روزها با ساعات بسیار طولانی، همیشه برای شما، زمان کافی جهت ماجراجویی و تفریح ایجاد می‌‌نماید. بزرگترین باشگاه‌های گلف به صورت ۲۴ ساعته آمادگی پذیرش شما را دارد. سوارکاری به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات، در مناطق سرسبز و رویایی ایسلند به شمار می‌رود.

شهری که هیچوقت تاریک نمی شود

حوالی انقلاب تابستانی، در شمال ایسلند و منطقه وِستفیورد، خورشید به صورت شبانه روزی قابل رویت است. از سویی دیگر، در ریکیاویک (پایتخت ایسلند) خورشید تنها چند ساعت طلوع می‌کند، اما هوا تاریک نمی‌شود و همین امر به آن‌ها این امکان را می‌دهد که نیمه‌های شب در هوای آزاد حتی کتاب بخوانند.
کشوری که همیشه روز است
پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند این روستا حتی یک دزد هم ندارد!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره زیبای هنگام با وجود وسعت کم جاذبه‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد که می‌توان در برنامه یک یا چند روزه سفر، از آن‌ها بازدید کرد.

ساحل نقره ای قشم

سال‌های زیادی است که سفر به جنوب ایران و سواحل زیبا و خاص آن در برنامه بسیاری از گردشگران وجود دارد و این بخش از کشور همواره میزبان طبیعت‌دوستان است. خلیج فارس جزایر زیادی دارد و جزیره قشم یکی از زیباترین بخش‌های آن است. ساحل نقره‌ای از جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود. با مجله دلتا همراه باشید تا ساحل نقره ای قشم را با هم ببینیم.

ساحل نقره‌ ای قشم کجاست؟

ساحل نقره‌ای از سواحل معروف جنوب کشور است که در قسمت شمال غربی جزیره هنگام قرار دارد. زیبایی‌های این ساحل چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. در این ساحل زمین با شن‌های مشکی و نقره‌ای فرش شده است. قدم‌زدن روی شن‌های نرم و درخشان جزیره هنگام و تماشای امواج زیبای خلیج نیلگون فارس، انسان را به سرزمین رویاهای کودکی می‌برد.

ساحل نقره ای

مسیر دسترسی به ساحل نقره ای قشم

برای رفتن به جزیره هنگام باید از بندرعباس به قشم رفت. فاصله بندر شهید ذاکری قشم تا اسکله کندالو یا شیب دراز حدود ۵۶ کیلومتر است و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر با هواپیما به قشم سفر کنید فرودگاه قشم در نزدیکی اسکله کندالو قرار دارد.

در اسکله کندالو می‌توان با تهیه بلیت به‌وسیله قایق‌ها و شناورها به جزیره هنگام سفر کرد. در صورتی که دریا طوفانی نباشد، کشتی‌های گردشگری به‌سمت جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب قشم حرکت می‌کنند. این سفر دریایی هم حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

علت شهرت ساحل نقره‌ ای قشم چیست؟

ساحل نقره‌ای قشم از مناظر طبیعی خاص کشور و شاید زیباترین ساحل ایران است. دلیل شهرت این ساحل، ماسه‌های درخشان است. ساحل زیبای نقره‌ای جزیره هنگام هم در روز و هم در شب بسیار چشم‌نواز است. زمانی که موج‌های دریا به ساحل می‌رسند و با ذرات نورانی آن برخورد می‌کنند؛ درخشندگی آن‌ها چندین برابر می‌شود و این تلالو تا چند ثانیه باقی می‌ماند.

جزیره هنگام

دلیل درخشش ساحل نقره‌ ای قشم

دلیل درخشش شن‌ها در ساحل نقره‌ای هنگام وجود کانی‌های معدنی براق است این ذرات زیر نور آفتاب می‌درخشند و در واقع نور را منعکس می‌کنند. پلانگتون‌ها و صدف‌های دریایی پودر شده هم در این درخشش ساحل نقش دارند.

قدم زدن شبانه روی شن‌های ساحل نقره‌ای، زمانی که چراغ قوه به دست دارید بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود و ذرات درخشان شن‌های ساحل زیر نور چراغ بسیار جلوه پیدا می‌کنند.

بهترین زمان سفر به ساحل نقره‌ ای قشم

جنوب کشور به‌ویژه جزایر خلیج فارس در فصل تابستان هوای بسیار گرم و شرجی دارند و گردشگران کمتری در این زمان به هنگام سفر می‌کنند. پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای بازدید از جزیره هنگام است.

کجا اقامت کنیم؟

در جزیره هنگام هتل وجود ندارد؛ اما چند اقامتگاه بوم‌گردی فعال همچون «هنگامی، دلفین و گاروم زنگی» در جزیره با امکانات رفاهی قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. کمپ در جزیره هنگام امکان‌پذیر است. در جای‌جای جزیره می‌توان چادر زد.

در سفر به جنوب چشمه آبگرم جزیره گنو را هم ببینید.

ماسه های نقره ای

پیشنهاد مطالعهبرجی که کلاغ ها از آن محافظت می کنند را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در عصر رو به ترقی تکنولوژی و فناوری برای باقی ماندن و رشد کردن باید بروز شد. هر کسی که سعی در پیشرفت خود دارد یک قدم از دیگران جلوتر است.

هتل هایی برای تقویت هوش

تلاش برای پیشرفت باید در تمامی ابعاد زندگی باشد. صاحبان صنایع و ابرقدرت‌های باهوش اقتصادی اولین افرادی هستند که به این موضوع و لزوم آن پی برده‌اند. در صنعت گردشگری هم اگر کمی دقت نظر به خرج دهید می‌توانید پیشرفت همه عناصر را به وضوح مشاهده کنید. از جمله مهم‌ترین عناصر گردشگری که در چند دهه گذشته به صورت گسترده متحول شدند هتل و اقامتگاه‌ها بوده‌اند. همه روزه اخبار گوناگونی درباره بازگشایی هتل‌های جدید و نوین می‌شنویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع هتل هایی برای تقویت هوش می‌پردازیم.

 هتل کورنتیا | Corinthia Hotel

هتلی در لندن وجود دارد به نام کورنتیا که توسط یک عصب‌شناس ماهر برنامه ریزی و طراحی شده است. در این اقامتگاه لوکس تا جایی که امکان داشته تلاش شده تا ساکنان به اوج آرامش و آسودگی اعصاب و روان برسند.

افرادی که به این هتل می‌روند اغلب در مسافرت‌های کاری به سر می‌برند و کسانی هستند که در طول روز حسابی سرشان شلوغ است. پس نیاز دارند تا مغزشان در بهترین وضعیت ممکن باشد. در این هتل هم سعی می‌شود که اعصاب و روان آن‌ها آرام شود تا IQ (ضریب هوشی) بالاتری داشته باشند.

اما صاحبان این هتل چگونه به مسافران کمک می‌کنند؟

اینجا همه چیز با برنامه ریزی قبلی و فقط برای آسودگی اعصاب طراحی شده است. عواملی مثل تغذیه، خواب، تمرکز اعصاب و غیره همه و همه فقط برای راحتی مسافران است.

غذاهایی در کورنتیا سرو می‌شوند که باعث افزایش قدرت مغز می‌شوند. مانند آجیل، انواع دانه های مغذی، سبزیجات سبز برگ که منیزیم بالایی دارند و سطح هورمون کورتیزول که باعث استرس و نگرانی می‌شود را پایین می‌برند.

علاوه بر خوراکی‌های مغذی، ماساژها، حمام‌های آبگرم و تفریحاتی اینچنینی نیز در این مکان وجود دارد تا میهمانان هتل به درجه بالایی از تمرکز دست پیدا کنند و فشار روانی آن‌ها کم شود.

حدود هزینه اقامت برای هر شب و دو نفر:

۱۰۰۰ دلار (معادل حدودا ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تومان)

تقویت هوش

 هتل‌های کواچلا | coachella hotels

ماریوت (Marriott) نام یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری آمریکاست. این شرکت در هتل‌هایش که سری هتل‌های کواچلا نام دارند آزمایشات نوینی انجام داده تا بتواند مکانی لوکس و در عین حال هوشمند را برای استراحت میهمانانش فراهم آورد.

غذا و خوراکی‌هایی در این هتل‌ها سرو می‌شوند که به طور علمی ثابت شده که کارکرد اجرایی مغز را افزایش می‌دهند. علاوه بر این با متخصصان ماهر و با تجربه نیز مشورت شده تا همه فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها و حتی فناوری‌های استفاده شده در این هتل‌ها به گونه‌ای باشند که ذهن مسافران را به چالش بکشند. این کار اصلا آسان نبوده و مدیران هتل‌ها از متخصصان برتر دنیا که جوایز بین المللی متعددی را در کارنامه  خود دارند، استفاده کرده‌اند.

در این اقامتگاه‌ها، فیلم‌ها و حتی موسیقی‌هایی در اختیار میهمانان قرار می‌گیرد که همه نکات موجود در آن‌ها از نظر علمی بررسی شده‌اند و باعث آرامش اعصاب و بالا رفتن قدرت تفکر و تمرکز می‌شوند. هدف از همه کارهایی که در این هتل‌ها انجام شده پرورش ذهن خلاق و آغازی برای نوآوری میهمانان هتل است و صد البته کسب درآمد بیشتر.

حدود قیمت اقامت برای یک شب و دو نفر:

به دلیل این که هتل‌ها مدیریت متعدد و دارای شعبات زیادی هستند هزینه دقیقی نمی‌توانیم ارائه دهیم اما برای مثال اقامت در هتل ماریوت واشنگتن چیزی حدود ۱۱۰۰دلار (حدود ۴میلیون تومان) هزینه در بر دارد.

هتلی برای بالا بردن هوش

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب هتلی شگفت‌انگیز در آغوش خلیج فارس  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

احتمالا با شنیدن اسم این جاذبه فکر می‌کنید که فقط با یک برج تاریخی سروکار دارید، اما این‌طور نیست. جاذبه‌های دیدنی آن هر گردشگری را به سمت خودش جذب می‌کند.

برجی که کلاغ ها از آن محافظت می کنند

برج لندن از جاذبه‌های معروف و نمادین لندن است و کمتر گردشگری پیدا‌ می‌شود که به این شهر برود و سراغ آن را نگیرد. برج لندن مجموعه‌ای از چندین و چند برج و بنا است که جاذبه‌ای تاریخی و جذاب را شکل داده است. با اینکه این برج شاید از بیرون کمی غمگین و افسرده به نظر بیاید اما داخلش شلوغ و سرزنده است. برج لندن در واقع از چندین برج مختلف تشکیل شده که ۱۲ تا از آن‌ها را‌ می‌توانید ببینید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا برجی که کلاغ ها از آن محافظت می کنند را بیشتر بشناسید.

برج لندن

برج لندن (Tower of London) قدیمی‌ترین قصر، قلعه و زندان اروپاست و بنای اولیه‌اش نزدیک به هزار سال قبل ساخته شده است. هرچند که پادشاهان و ملکه‌های زیادی در طول قرن‌ها آن را بزرگ و بزرگ‌تر کردند.

برج لندن

موزه‌ای از چوب و سنگ

در سال‌های بعد برج‌های کوچک‌تر، بناهای بیشتر، دیواره‌ها و مسیرهای زیادی به برج اصلی اضافه شد و اینجا را تبدیل به قلعه، زندان و قصر باشکوهی کرد. هرچند که امروز تبدیل به موزه شده و گردشگران زیادی از دیدن آن لذت‌ می‌برند. این برج در ابتدا محوطه‌ای از جنس چوب و سنگ بود و با اضافه شدن خندق‌ها و پرچین‌هایی در بخش‌های غربی و شمالی کامل شد. نورمن‌ها به خاطر نمای سفید رنگی که این برج داشت به آن برج سفید‌ می‌گفتند.

زندان متروکه

هنری سوم بخشی از این برج را به زندان تبدیل کرد و در عین حال هم مهمانان مهم خود را برای تفریح به قصر این برج‌ می‌برد. خیلی از مهمان‌هایی که به این برج‌ می‌رفتند برای پادشاه هدیه‌های رنگارنگی از جنس حیوانات متنوع‌ می‌بردند! این حیوانات در باغ وحش سلطنتی در نزدیکی پل متحرک روی خندق‌ها نگهداری‌ می‌شدند.

برج کلاغ ها

کلاغ‌های محافظ

امروز در این محل کلاغ‌های سلطنتی نگهداری‌ می‌شوند، کلاغ‌هایی که پشت بودن آن‌ها در این برج سنتی داستان جالبی وجود دارد. سنت نگهداری کلاغ‌ها در این برج به زمان چارلز دوم برمی‌گردد، چون در آن زمان این‌طور شایعه شد که اگر این کلاغ‌های سیاه برج را ترک کنند، قلعه و همه برج و باروهایش خراب‌ می‌شود برای همین کلاغ‌های برج لندن نمی‌توانند پرواز کنند و بخش‌هایی از بالشان چیده شده است. برجی که کلاغ ها از آن محافظت می کنند یکی از دیدنی‌های مهم لندن به شمار می‌رود.

از دیگر جاذبه‌های لندن قبرستان هایگیت است.

برجی که کلاغ ها

پیشنهاد مطالعهحمام‌های آبگرم طبیعی، لذت هم‌زمان تفریح و درمان را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حمام‌های آبگرم راهی عالی برای استراحت، فراموش کردن دغدغه‌ها و بازیابی نیروی جسمانی هستند و در واقع، فصل نمی‌شناسند.

حمام های آبگرم طبیعی در جهان

در ایران، آب‌گرم‌های طبیعی دلچسبی وجود دارد که بدون شک، شما با آن‌ها آشنا هستید، اما آیا در سایر نقاط دنیا هم می‌توان نمونه‌ این حمام‌ها را پیدا کرد؟ در این مطلب از مجله دلتا شما را با حمام های آبگرم طبیعی در جهان آشنا می‌کنیم.

حمام های آبگرم طبیعی در جهان

حمام حرارتی شهر اسپا، کشور بلژیک

این شهر دورافتاده‌ در بلژیک در قرن شانزدهم و هنگامی شهرت پیدا کرد که پادشاه هنری هشتم به قدرت شفابخش آب‌های منطقه پی برد و آن را به همه توصیه کرد. از آن به بعد میلیون‌ها نفر از سرتاسر جهان به شهر اسپا می‌آیند تا درمان خود را در چشمه‌های شفابخش منطقه بیابند.

آبگرم های طبیعی در دنیا

تفرجگاه و آبگرم طبیعی ماونپیک، دریای مرده، اردن

خواص شفابخش دریای مرده را همه می‌دانند و هزاران سال است که به این دلیل به آن‌جا می‌روند. آب‌های معدنی و نمک‌دار آن برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند، پوست را تغذیه می‌کنند و به بهبود بیماری‌های پوستی نیز کمک می‌کنند.

این تفرجگاه و آبگرم ۵ ستاره در کشور اردن که در سواحل شمالی دریای مرده قرار گرفته است، تجربه‌ای بسیار لوکس و راحت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و برای آن‌ها درمان‌های بسیار راحت و آرام‌بخش را در نظر گرفته است.

آبگرم های شفابخش جهان

حمام حرارتی سچنی، مجارستان

«شهر آبگرم» به علت آب‌های گرم و خاصیت درمانی‌ در اروپا و سایر نقاط جهان شهرت فراوانی یافته است. ۱۱۸ چشمه در شهر بوداپست وجود دارد و این شهر نسبت به هر پایتخت دیگری چشمه‌های بیشتری دارد. حمام حرارتی سچنی، بزرگ‌ترین حمام درمانی اروپاست که در آن می‌توانید از شنا کردن در استخرهای آبگرم و حتی نوشیدن آب آن بهره ببرید.

حمام حرارتی سچنی، مجارستان

چشمه آبی Blue Lagoon، ایسلند

این مکان یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی ایسلند است و علت آن نیز مشخص است. آب غنی از مواد معدنی آن‌که بین ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد دما دارد می‌تواند به درمان انواع ناراحتی‌های پوستی کمک کند و همچنین حس آرامش بی‌نظیری به شما بدهد. بعد از ترک بلو لاگون حس خواهید کرد که انسان جدیدی شده‌اید.

چشمه آبی Blue Lagoon، ایسلند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب زمستان را در این چشمه جادویی تجربه کنید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,حمام آبگرم ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چشمه آب‌گرم گنو، فرصت مناسبی برای بیرون کردن سرمای زمستان از بدنتان است. گنو از جمله مقاصد سفری است که همیشه در زمستان محبوب است.

چشمه آب گرم گنو

چشمه گنو، یکی از چندین چشمه آب‌گرمی است که در منطقه حفاظت شده گنو قرار گرفته است. این چشمه علاوه بر داشتن خواص درمانی، از ظاهر متفاوت و بسیار زیبایی برخوردار است. در سفر به جنوب کشور با مجله دلتا همراه باشید، تا با چشمه آب گرم گنو بیش‌تر آشنا شوید.

درباره منطقه حفاظت شده گنو

منطقه حفاظت شده گنو، مکانی است بکر و کوهستانی واقع در ۲۹ کیلومتری شمال غربی بندرعباس وبا وسعت ۴۵ هزار هکتار، گستره وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب کشورمان را در خود جای داده است. این منطقه، چشمه‌های آب‌گرم متعددی دارد که مطمعن‌ترین آن‌ها مجتمع آب‌درمانی گنو است. به‌دلیل امکانات تفریحی و گردشگری، از بازارچه گرفته تا شهربازی، بسیاری خود را برای گذراندن روزی شاد به مجتمع آب‌درمانی گنو می‌رسانند. چشمه گنو در دره‌ای واقع شده که شمال تا جنوب آن را ارتفاعات آهکی کوه گنو پوشانده است.

خواص بی‌نظیر درمانی چشمه آب‌گرم گنو

بهترین کار بعد از آن‌که در محل مستقر شدید، رفتن به طرف آب‌گرم است؛ چون گرمی آب خستگی راه را از تن‌ شما به‌ درخواهد کرد. بسته به این‌که کدام چشمه را انتخاب کنید، دمای آب بین ۳۵ تا ۴۱ درجه متفاوت است. امروزه خواص درمانی چشمه‌های آب‌گرم بر هیچ‌کس پوشیده نیست.  آب این چشمه‌ بی‌رنگ و شفاف، اما شور و تلخ مزه است. اگر به بعضی مشکلات گوارشی دچار هستید، بهتر است مزه بد آن را تحمل کنید و چند جرعه‌ای نیز بنوشید. خوردن این آب به‌دلیل داشتن مقدار زیاد کلریدسدیم، موجب افزایش ترشح بزاق و حرکات معده می‌شود و در نهایت اثر ملین بر دستگاه گوارش دارد. علاوه بر تمام این‌ها شناور شدن در این آب باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و گوگرد و املاح دیگر محلول در آن برای تسکین دردهای مفاصل وعضلانی ودرمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم هم مناسب است.

 چشمه گنو در هرمزگان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منطقه جنوبی کشور، جذاب‌ترین آبشار مصنوعی ایران است

امکانات چشمه آب‌گرم گنو

در مجتمع آب‌درمانی گنو همه چیز از استخر گرفته تا هتل و رستوران مهیا است.

  • دو استخر مجزا برای آقایان و بانوان به‌همراه جکوزی
  • هتل
  • رستوران و سفره‌خانه سنتی
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • امکانات درشکه‌سواری و سوارکاری
  • سینمای روباز
  • بازارچه
  • آلاچیق و محل برپایی چادر
  • مجموعه شهربازی
  • سالن همایش

بهترین زمان بازدید از چشمه آب‌گرم گنو

جنوب کشور آب‌و‌هوایی گرم و شرجی دارد که تحمل آن برای بسیاری دشوار است. ازاین‌رو بهترین زمان بازدید از چشمه آب‌گرم گنو، فصول خنک سال، یعنی پاییز و زمستان است.

چگونه به چشمه آب گرم گنو برویم؟

برای دسترسی به چشمه آب‌گرم گنو، باید مسیر آسفالت شده جاده بندرعباس به سیرجان را طی کنید.

چشمه آب درمانی گنو

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب دریاچه‌ای در آسمان ایران را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی دیگر از جاذبه‌های ایران که درباره آن می‌خواهیم صحبت کنیم، اولین بانک جهان است که در شهر یزد قرار دارد.

اولین و قدیمی ترین بانک جهان

این صندوق امانات جهان (اولین بانک جهان) در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است. این بنا یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بانک‌های جهان در گذشته بوده است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان می‌رسد و در گذشته برای ذخیره سازی مواد غذایی، پول، طلا و زیورآلات مورد استفاده بوده است. این بنا معماری بسیار دقیق و شگفت‌انگیزی دارد؛ در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره اولین و قدیمی ترین بانک جهان بدانید.

اولین و قدیمی ترین بانک جهان

اولین بانک تاریخ بشر در شهر یزد و در روستای سریزد واقع شده است. سریزد یکی از روستاهای شهرستان مهریز است که قدمتی چند هزار ساله دارد. سالیان زیادی مردم برای اینکه وارد شهر یزد شوند، باید از این محدوده می‌گذشتند. به همین خاطر به این روستا، «سریزد» می‌گویند. البته در گذشته یزد با نام «ایساتیس» بین مردم مشهور بوده است و پیش‌تر از آن هم با نام «فرافر» معروف بوده است. دیدار از قلعه سریزد به عنوان مکانی برای سفر در زمستان می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا هم از تعطیلات خود لذت کافی را ببرید و هم سفری در دل تاریخ داشته باشید. اگر به دنبال مکانی برای سفر در زمستان می‌گردید، مطلب جزیره‌ای شگفت‌انگیز با خاک خوشمزه را بخوانید.
اولین و قدیمی ترین بانک جهان

صندوق امانات با ۴۶۸ حجره (قلعه سر یزد)

دور تا دور قلعه سریزد، خندق عمیقی کنده شده است. در قلعه به وسیله یک قرقره بالا و پایین می‌رود و وقتی آن را بالا می‌برید با یک در دیگر روبرو می‌شوید. تنها راه ورود به این قلعه این در است چون فقط یک در دارد. در بالای این در حفره‌های بزرگی وجود دارد که ممکن است هنگام بازدید از آن‌ها برایتان سوال پیش بیاید که چرا آن حفره‌ها در آن بالا هستند؟ این حفره‌ها برای این است که اگر روزی غارتگر یا دزدی توانست وارد قلعه شود از این حفره‌ها آب جوش روی آن‌ها بریزند. این قلعه از ۳ طبقه خشتی و گلی به وجود آمده است و مجموعا ۷۷۹۰ مترمربع مساحت دارد. این بنا ۴۶۸ حجره دارد که هر کدام از آن‌ها متعلق به یک خانواده بوده تا اشیاء با ارزش خود را در آن نگهداری کنند و در هنگام هجوم دشمن نیز در این حجره‌ها پناه بگیرند.
 اولین بانک جهان

 

علت ساخت بانک در روستای سریزد

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه دلیلی داشته در روستایی دور افتاده بانکی ساخته شود که تمام وسایل ارزشمند مردم و تاجران در آن نگه‌داری شود؟!
دلیل ساخت چنین قلعه‌ای در روستای سریزد، عبور جاده ابریشم از قسمت جنوبی این روستا، حدود ۱۷۰۰ سال پیش در زمان حکومت ساسانیان بوده است. همین موضوع، رفت‌و‌آمد تاجران در این منطقه را زیاد کرده و به طبع هر جا که تجار زیاد باشد، دزدان و غارتگران زیادی هم در کمین هستند. به همین دلیل مردم سریزد همیشه شاهد غارت و دزدی بوده‌اند. در نتیجه به این فکر افتادند که بهتر است اشیایی که برایشان ارزش داشت را در یک جا دور از خانه و کاشانه‌شان نگهداری کنند.
قدیمی ترین بانک جهان در یزد
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب شهری در ایران که شما را پولدار می‌کند  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,اولین بانک ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای ایستا در طالقان یکی از رمزآلودترین مکان‌های جهان است که در زمان متوقف شده‌است. در این روستا سبکی از زندگی قاجاریه و به دور از مدرنیته را می‌توان مشاهده کرد.

روستایی متوقف شده در زمان

طالقان یک روستای عجیب و غریب در خود جای داده است که “روستای ایستا” نام دارد. جایی که تکنولوژی در آن متوقف شده است. تا جایی که شما هیچ ردپایی از خودروها در این روستا نخواهید دید. مردمان آن طبق آداب و رسوم گذشته زندگی می‌کنند. چنانچه علاقه‌مند هستید از این روستایی متوقف شده در زمان اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه این بخش از مجله دلتا را همراهی کنید.

روستایی متوقف شده در زمان

روستای ایستا یا روستای توقف در طالقان یکی از رازآلود‌ترین مکان‌های جهان محسوب می‌شود که در استان البرز واقع است. سبک زندگی در این روستا به دور از از مدرنیته و بر مبنای زندگی قاجاریه صورت می‌گیرد. جالب است بدانید روایت‌های مختلفی درباره این روستا وجود دارد که یکی از همین روایت‌ها پرورش اسب‌های میلیاردی و زندگی به سبک قاجاری است.

ویژگی های مرموز روستای ایستا

هنگامی که وارد این روستای عجیب و غریب می‌شوید، هیچ اثری از وسایل نقلیه و عبور و مرور آن‌ها نخواهید دید. چراکه اهالی این روستا به قدری پایبند به رعایت آداب و رسوم گذشته خود هستند که هیچ چیز برایشان مهم نیست. شاید این موضوع برای بازدیدکنندگان عجیب باشد، چرا که آن‌ها کاملا عادی با این موضوع برخورد می‌کنند و کاری به کار کسی ندارند.
ساکنان این روستا همچون نقاشی، آداب و رسوم زندگی گذشته را در عصر ارتباطات و مدرنیته به یدک می‌کشند. در اینجا نه تنها اثری از خودروها نمی‌بینید بلکه متوجه می‌شوید آن‌ها تلویزیون هم تماشا نمی‌کنند. حتی به شب‌نشینی هم معتقد نیستند. شاید باورش برای شما سخت باشد، اما باید بدانید که هیچ مراسم عروسی، سالگرد ازدواج، تولد و عزاداری در این روستا برگزار نمی‌شود.
روستایی متوقف شده در زمان

چگونه امرار معاش می‌کنند

مردم این منطقه برای این که مایحتاج خود را تامین کنند به شهر طالقان رفته و نیازهای خود همچون پارچه، میخ، شیشه، مقدار بسیار کمی آهن خرید می‌کنند و خودشان نجار و آهنگر هستند. نکته جالب توجهی که در این میان وجود دارد این است که مردم این روستا هیچ ادعای مالکیتی نسبت به اموال خود ندارند. چنانچه کسی در تصرف دارایی آن‌ها بر آید هیچ درگیری و نزاع بر سر اموال رخ نمی‌دهد و به نوعی می‌توان گفت از مال و اموال خود چشم‌پوشی می‌کنند. مردم این روستا بسیار ثروتمند هستند و از راه فروش زمین های پدریشان در تبریز گذران زندگی می کنند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب روستای عجیبی که شب‌ها ناپدید می‌شود را بخوانید.
روستای اهل توقف در زمان

وضعیت تحصیل و سبک زندگی در روستای ایستا

پس از اینکه فرزندانشان به سن تکلیف رسیدند اختیار با خودشان است که در روستا بمانند یا به تبریز بروند. آن‌ها هیچ‌گونه فعالیت اجتماعی و سیاسی ندارند و هیچوقت سعی در تبلیغ باور‌های خود نداشته و ندارند.
آن‌ها برای رفت‌و‌آمد و تردد از قاطر و اسب استفاده می‌کنند و چندین بار دیده شده برای انجام فعالیت‌های کشاورزی از لودر، بولدوزر و تراکتور استفاده کرده‌اند. اهالی این روستا در توجیه این رفتارشان، عنوان می‌کنند که از روی اجبار به ابزارهای جدید و صنعتی روی آورده‌اند.
 
روستای اهل توقف در طالقان
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب ۳ روستا در اطراف تهران که هوش از سر شما می‌پراند! را مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در میان آثار و جاذبه‌های اهواز می‌توان به آبشار مصنوعی نگاه ویژه‌ای داشت، چرا که با نورپردازی فوق‌العاده‌اش زیبایی خیره‌کننده‌ای را خلق نموده است.

جذاب ترین آبشار مصنوعی

آبشار مصنوعی اهواز از جمله جاذبه‌های توریستی و تفریحی ایران است که چشمان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌نماید. جالب است بدانید این آبشار به عنوان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین آبشار خاورمیانه به شمار می‌رود و از نورپردازی بی‌نظیری برخوردار است. اگر قصد سفر به منطقه جنوبی کشور را دارید، با مجله دلتا همراه باشید، تا سری به یکی از جذاب ترین آبشار مصنوعی ایران بزنید.

جذاب ترین آبشار مصنوعی

طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه لقبی است که آبشار مصنوعی اهواز آن را یدک می‌کشد. این موضوع تأثیر به‌سزایی در جایگاه ویژه شهر اهواز در میان قطب‌های توریستی و گردشگری بین‌المللی خواهد داشت. این آبشار به مانند هفت‌ پل دیگر، بر روی رودخانه شناخته شده کارون، تأسیس شده است. این یک افتخار ملی است که این آبشار مصنوعی در میان دیگر جاذبه‌های گردشگری شناخته شده جهان جای گرفته است.

جذاب ترین آبشار مصنوعی ایران

اگر به این دست مطالب جذاب، علاقه‌مند هستید مطلب دریاچه‌ای در آسمان ایران را مطالعه کنید.

تأسیس آبشار مصنوعی بر روی پل هفتم کارون

 این آبشار بر روی پل هفتم رود کارون تأسیس شده است. این امر باعث شده بسیاری آن را با نام آبشار پل هفتم نیز شناسایی کنند. فواره‌های دو طرف این آبشار بر روی این پل خودنمایی می‌کنند. این آبشار در کنار ویژگی‌های ظاهری منحصر‌به‌فردی که دارد، پل‌ارتباطی، میان مسیرهای مهمی همچون فلکه دوم کیان‌پارس، اتوبان آیت‌الله بهبهانی و همچنین بلوار توحید نیز است، که این موضوع بیش از پیش جایگاه آبشار مصنوعی را در میان دیگر جاذبه‌های این شهر پررنگ‌تر نموده است.

آبشار مصنوعی و خصوصیات آن

آبشار مصنوعی اهواز دارای چند ویژگی مهم ساختاری است. در این بخش به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نوع طراحی این آبشار

دو قوس داخلی و خارجی با طول‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ متر در این آبشار طراحی و اجرا شده است. هدایت آب رودخانه به سمت بالا توسط شش عدد لامپ الکتروپمپ صورت می‌گیرد. برای سرازیر شدن آب به سمت رودخانه البته با یک زاویه مشخص، فواره‌ها نقش پررنگی در این آبشار ایفا می‌کنند. درساخت لوله‌‌های این پل، از پلی‌‌اتیلن قابل شست‌‌و‌شو استفاده شده است، تا مواقعی که از رسوبات و املاح موجود در آب به دیواره‌‌های لوله بچسبد از این طریق بتوان آن‌ها را جرم‌‌گیری کرد.

نورپردازی‌های این آبشار

 برای نورپردازی‌های رنگی این آبشار از ۷۵۰ لامپ‌ ال‌‌‌ای‌‌دی و همچنین ۸۰ نورافکن استفاده شده است. نورپردازی پل‌‌ها و ایجاد آب‌نما‌های موزیکال در پارک‌های ساحلی کارون از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز است که در دستور کار قرار گرفته است. نمونه آبشار مصنوعی اهواز با این وسعت تنها در کشور کره جنوبی اجرایی شده است.

هر دو مطلب فوق حاکی از مهندسی دقیق و نکته بینانه آبشار مصنوعی است.

گردش شبانه در محوطه آبشار

از مهم‌ترین ویژگی‌های آبشار مصنوعی اهواز نورپردازی بی‌نظیر فواره‌های آن است که زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن می‌بخشد. برای این که بتوان این زیبایی را بیشتر لمس نمود، توصیه می‌کنیم ساعات پایانی روز و آغازین شب را برای مشاهده آبشار مصنوعی شهر اهواز را انتخاب نمایید. اگر تمایل دارید شب‌گردی در اطراف این آبشار را تجربه کنید مسلماً تصمیم درستی گرفته‌اید. در کنار عزیزان و دوستان خود می‌توانید از رقص رنگ‌های فواره این آبشار در ساعات پایانی شب لذت ببرید و تصاویر خاطره‌انگیزی را به ثبت برسانید.

 آبشار مصنوعی اهواز

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب جذاب‌ترین پاتوق‌ها برای شب‌نشینی‌ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,اهواز ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همیشه تفریح کردن در تهران آن هم در ساعات انتهایی شب برای خیلی‌ها مشکل‌ است، زیرا اصلا لیستی از مکان‌هایی که در هنگام شب می‌توانند اوقاتی را در آن به تفریح بپردازند، ندارند.

جذاب ترین پاتوق شب نشینی

گردش شبانه درتهران، هم لیستی بلندبالا و هم مکان‌های فوق‌العاده جالب دارد. ما امروز در مجله دلتا می‌خواهیم جذاب ترین پاتوق شب نشینی در تهران را به شما معرفی نماییم پس در ادامه با ما همراه باشید.

جذاب ترین پاتوق شب نشینی

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش یکی از جدیدترین پارک‌‌های شهر تهران است که فضایی متفاوت و مدرن دارد و از صبح تا شب و از شب تا صبح و همچنین همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و تهرانی‌هایی است که به نظر علاقه‌مند هستند تا پاسی از شب را در خیابان بمانند و خوش بگذرانند. این پارک که در اراضی عباس‌آباد قرار گرفته است، دارای امکانات کاملی همچون پل‌طبیعت، رستوران، کافه، فودکورت، سالن‌آمفی‌تئاتر، زمین‌اسکیت و دیگر مکان‌های تفریحی است.

پل طبیعت

پل طبیعت، به دلیل برخورداری از امکانات بی‌نظیر به یکی از نمادهای تهران تبدیل شده است. این پل از سه طبقه تشکیل شده که در هرطبقه امکاناتی از قبیل کافه، رستوران، فضای سبز و نیمکت‌های چوبی در زمین پیاده روی دارد که لذت را برای عموم مردم به ارمغان آورده است. طبقه اول این سازه، از جهت مجهز بودن به یک بوفه صبحانه معروف شده است. همچنین این طبقه مختص فودکورت است. در فودکورت پل طبیعت، ۱۰ غرفه قرار دارد. این غرفه‌ها شامل رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ هستند. ظرفیت آن هم حدود ۳۰۰ نفر است. طبقه دوم، برای پیاده‌روی و عکاسی طراحی شده است. طبقه سوم، به شکل دایره طراحی شده که چشم‌انداز بسیار بی‌نظیری از اتوبان مدرس و پارک طالقانی دارد.
جذاب ترین پاتوق شب نشینی
اگر به گردش‌های یک‌روزه علاقه‌مند هستید، مطلب ۳ روستا در اطراف تهران که هوش از سر شما می‌پراند! را مطالعه کنید.

جزیره فودکورت

جزیره فودکورت نیز مانند سالن آمفی تئاتر نوعی سایبان چادری است. با این تفاوت که آمفی تئاتر محیطی باز برای اجرای نمایش‌ها است، اما  جزیره ٰٰفودکورت، فضایی باز برای رستوران‌ها است. این جزیره با مساحتی ۲۵۰۰ متری، به شکل یک کشتی در مرکز پارک آب‌و‌آتش قرار دارد که به دلیل نورپردازی‌های شگفت‌انگیز و محیطی زیبا به یکی از جذاب‌ترین پاتوق‌ها برای شب‌نشینی تهرانی‌ها تبدیل شده است.
جذاب ترین پاتوق شبانه

دسترسی به پارک آب و آتش

  • آدرس پارک آب و آتش: تهران، خیابان آفریقا، چهار راه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین، بوستان آب و آتش.
  • مسیر پارک با مترو: ایستگاه مترو حقانی به بوستان طالقانی نزدیک‌تر است. شما با پیاده‌رویی از بوستان طالقانی می‌توانید از مسیر چوبی به پل طبیعت و سپس به پارک آب و آتش برسید.
  • مسیر پارک با اتوبوس: نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک طالقانی، ایستگاه پایانه حقانی است. معمولا خط اتوبوس ۳۰۵ (میدان صنعت به پایانه حقانی) از این مسیر عبور می‌کند.

از دیگر پاتوق‌های جذاب برای شب‌نشینی‌، خیابان سی‌تیر، بام لند، باغ فردوس، بام تهران، میدان آزادی، دربند، بام محک و فرحزاد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 جذاب ترین پاتوق در شب
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب کوچه رنگارنگ تهران کجاست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از طبیعت‌های زیبای کشورمان ایران، که از دیدرس عموم مردم به دور است و برای دیدن آن باید کیلومترها پیاده‌روی و کوهنوردی کنید، دریاچه سبلان است.

دریاچه ای در آغوش آسمان

شما می‌توانید در میان بسیاری از جاذبه‌هایی که در ایران وجود دارد، به دیدن دریاچه‌ای زیبا بروید. قطعا پیاده‌روی در میان دشتی سرسبز، در نهایت کوهنوردی و رسیدن به یکی از مرتفع‌ترین قله‌های ایران و سپس روبرو شدن با دریاچه ای در آغوش آسمان ، همگان را به وجد می‌آورد. مجله دلتا این بار برای عاشقان سفر و طبیعت و کوهنوردانی که به دنبال قله‌های بیشتر برای فتح کردن هستند، کوه و دریاچه سبلان را معرفی می‌نماید.

دریاچه ای در آغوش آسمان

دریاچه سبلان را می‌توان یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های ایران دانست. این دریاچه درست در نوک قله و در ارتفاع ۴۸۱۱ متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه سبلان، دریاچه ای آتش فشانی به شکل بیضی بوده که عمق تقریبی ۴۰ متر دارد. در نتیجه عمق آن یکی از دلایل منحصر‌به‌فرد بودن این دریاچه است. همچنین قسمت جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در تمام طول سال، آفتاب بر آن نمی‌تابد دارای پوشش برف و یخچال است. همچنین صخره‌ها و سنگ‌های آتشفشانی عظیمی دور تا دور دریاچه را پوشش داده‌اند. در نتیجه هیچ شیاری درون دریاچه وجود ندارد و آب آن از بارش باران و آب شدن برف قله تامین می‌شود.
دریاچه ای در آغوش آسمان

خصوصیات منحصر‌به‌فرد دریاچه

شکل محل ذخیره آب دریاچه با توجه به عمقی که در نقاط مختلف آن اندازه گرفته‌اند، شکلی قیفی شکل دارد و دمای آن نیز بسیار تابع دمای محیط اطرافش است. این خصوصیات باعث می‌شود که با دریاچه‌ای شاخص و منحصر‌به‌فرد نسبت به دیگر دریاچه‌های مرتفع جهان روبرو باشیم. همچنین درون دریاچه سبلان هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند. چرا که آب آن، جز آب‌های بسیار سبک سولفاته کلسیت سدیک بوده، پس در نتیجه دارای سلیس فراوان است. این موضوع به شفافیت و آینه‌ای شدن سطح دریاچه کمک کرده است.

 دریاچه ای در آسمان ایران

اگر به دنبال مطالب شگفت انگیز هستید مطلب رودخانه‌ای حیرت آور در زیر آب را مطالعه کنید.

دریاچه‌های کوهستانی سبلان

دریاچه‌ای که از آن به نام سبلان یاد می‌شود تنها یک دریاچه نیست. هر چند در بالای قله کوه سبلان تنها یک دریاچه دیده می‌شود، اما در منطقه وسیع سبلان، چندین دریاچه وجود دارد که مورد بازدید تور‌ها و گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند. بسیاری از مردم عزیز کشورمان هم که کوهنورد نیستند، می‌توانند برای دیدن دیگر دریاچه‌های منطقه سبلان، وارد این منطقه سرسبز شوند.

نحوه رسیدن به دریاچه سبلان

پس از اینکه خود را به شهر اردبیل رساندید، باید جاده سبلان را پیش بگیرید. برای این منظور از اردبیل به سمت روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل بروید. کوه های سبلان در میان شهرهای اردبیل و مشکین‌شهر قرار گرفته‌اند. لاهرود به شهر مشکین شهر نزدیک‌تر بوده و اگر از نواحی جنوبی و غربی کشور قصد صعود به قله را دارید، می‌توانید از سمت مشکین شهر برای رسیدن به این روستا حرکت کنید.
 دریاچه سبلان در آغوش آسمان
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب درخشش ستارگان در این دریای شگفت انگیز را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا به حال به کوچه‌های رنگی رفته‌اید؟ در کوچه‌های رنگی حس زندگی و زیبایی به وفور یافت می‌شود.

کوچه رنگی تهران

با قدم زدن در کوچه‌های رنگی بهترین احساس به شما منتقل شده و باعث می‌شود لبخند مهمان لب‌های شما شود. این کوچه‌های رنگی در بعضی از شهر‌های کشور عزیزمان ایران وجود دارد که می‌توانید با رفتن به آنجا و قدم زدن در آن، حس زندگی و شاد بودن را به خودتان انتقال بدهید. با مجله دلتا همراه باشید تا با کوچه های رنگی تهران آشنا شوید.

کوچه های رنگی تهران

کوچه‌های رنگی کوچه‌هایی هستند که توسط اهالی خوش‌ذوق و شهرداری، رنگ‌آمیزی می‌شوند تا مقصدهای جذاب گردشگری برای شهر باشند. می‌توان با رنگی کردن کوچه‌ها و قرار دادن المان‌های جذاب، شهری جذاب‌تر برای هموطنان، ایران‌گردان و جهان‌گردان خلق کرد. این کوچه‌ها بهترین لوکیشن برای عکاسی هستند. شهر جذاب برای شهروندان انرژی مثبت، خلاق و شاد را به ارمغان می‌آورد که اقدامی کوچک اما مهم برای شاد زیستن است. پس باید به معماری منظره و مبلمان شهر، توجه ویژه داشت.

اگر برای گشت و گذار در شهر تهران به دنبال مکان‌های جذاب هستید به مطلب ۵ بام درجه یک تهران را از دست ندهید مراجعه کنید.

کوچه رنگی تهران

کوچه رنگانگ تهران کجاست؟

کوچه شهیدخسرو قدیابی در محله دستغیب تهران، مثل کوچه برلن، امروزه یکی از کوچه‌های معروف تهرانی‌ها است. جایی که با تلاش اهالی و شهرداری محل، فضای شاد و رنگارنگی را خلق کرده است. همچنین تنالیته‌های رنگ‌های گرم، فضایی زیبا و محبوب برای سلفی‌بازهای اینستاگرام ایجاد کرده است.

پروژه کوچه رنگی در منطقه ۹ شهرداری اجرا شده و امیدوار هستیم که مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، کوچه‌های رنگی و شاد برای اهالی شهر تهران داشته باشند. طبق برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، قرار است کوچه‌های دیگری نیز در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، به پروژه کوچه رنگی تهران اضافه شوند.

کوچه رنگانگ تهران

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب ۳ روستا در اطراف تهران که هوش از سر شما می‌پراند!  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مخمل کوه زیبا یکی از شگفتی‌های ناب خلقت و طبیعت است. شگفتی شگرفی که توانسته منظره خاص و منحصر به فردی خلق کند تا بتواند چشم‌های جهانیان را به خود خیره کند.

کوه مخمل

در نظر بگیرید کوهی بلند، عظیم، سخت و بزرگ را که پوششی مخمل‌گون بر تن دارد و از دور، درست به مثال پارچه‌ای مخمل و نفیس می‌درخشد و با درخشش الماس‌گونش دل‌ها را شیفته و اسیر خود می‌کند. مخمل‌کوه، یکی از کوه‌های بسیار زیبای لرستان به ارتفاع نزدیک به دو هزار متر در شمال شرق خرم آباد است. این کوه قسمتی از شهر خرم آباد را در دامن خود جای داده است. مثل همیشه با مجله دلتا همراه باشید تا با این کوه مخمل بیشتر آشنا شوید.

کوه مخمل

برای رسیدن به مخمل‌کوه زیبا فقط کافی است به قدر ۱ ساعت از زمان جذاب سفر خودتان را به راننگی در جهت شرقی شهر جذاب و تماشایی خرم‌آباد اختصاص دهید. به عبارتی دیگر با طی‌کردن ۱۵ کیلومتر در مسیرالشتر، این کوه مقتدر را با چشم سر خواهید دید.
این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ‌ها سیاه رنگ و آفتاب گریز هستند، به همین علت قسمت‌هایی از مخمل‌کوه که کمتر آفتاب‌گیر است سرسبزتر و دیدنی‌تر است. پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری لرستان است.
کوهی مخمل در خرم آباد
اگربه این دست مطالب علاقه‌مند هستید در ادامه مطلب کوهی در ایران که همیشه می‌سوزد را مطالعه کنید.

پوششی مخملین و دو رنگ

یکی از شگفتی‌های شگرف حیات در این کوه‌های حیرت‌برانگیز گلسنگ‌هایی هستند که تمام سطح این کوه بزرگ و مرتفع را پوشانده‌اند. همین گلسنگ‌ها سبب می‌شوند که تن‌پوش درخشان این کوه پرهیبت در فصل سرما یعنی ماه‌های فصل خزان و زمستان به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تبدیل شود و در فصل گرما  به رنگ سبز دیده شود.
گلسنگ‌های فراوان و وسیعی که تمام بخش‌های کوه را پوشانده، سبب شده است که این منطقه جلوه و چشم‌اندازی متفاوت و متمایز پیدا کند. جلوه‌ای شبیه به مخمل براق و مرغوب که با تغییر فصل و تغییر زاویه تابش خورشید درخشان رخ عوض می‌کند و از رنگی به رنگی دیگر تغییر پیدا می‌کند. گردشگران با کوله باری سبک و لباس‌هایی راحت و کفش‌هایی مخصوص راهی این دیار بکر خواهند شد، از کوه‌های مخملین بالا خواهند رفت.

نکته‌ای که قبل از رفتن به این کوه چشم‌نواز باید توجه کنید

نکته اینکه در این منطقه زیبا و رویایی از پخت و پز و روشن‌کردن آتش پرهیز کنید. چون ممکن است شعله‌های آتش همراه باد به رقص درآیند و دامن مخملین دشت را آلوده کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد ممکن است تمام دشت بسوزد.
ما وظیفه داریم که از این میراث گران‌بها، این پهنه منحصر به فرد و تماشایی به بهترین شکل ممکن مراقبت کنیم. چون این تابلوی بی‌نظیر نه تنها متعلق به تمام مردم مهربان ایران زمین در این عصر و دوره است بلکه باید برای دوران بعدی زندگی نیز باقی بماند.
مخمل کوه در لرستان
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری،مطلب آلپ ایران کجاست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 191 صفحه بعد