جیرفت، کالیفرنیای ایران!
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درباره  تمدن جیرفت چه می‌دانید؟ مدت زیادی نیست که بقایای گورستانی در بستر هلیل  رود کشف شده است. تمدن 5000 ساله جیرفت یکی از ناشناخته‌ترین و  اسرارآمیزترین تمدن‌های بشری است که نشانگر تمدن چندین هزارساله ایران است.

دیدنی های جیرفت

بسیاری  تصور می‌کنند حلقه گمشده بشریت با کشف اسرار تمدن جیرفت پیدا شده است.  طبیعت جیرفت و سوغات جیرفت هم قابل چشم پوشی نیستند. آب و هوای خاص جیرفت  که آن را به کالیفرنیای ایران معروف کرده سبب شده طبیعت جیرفت جذاب باشد.  با مجله دلتا همراه باشید تا با دیدنی های جیرفت آشنا شویم.

کالیفرنیای ایران

داستان کشف تمدن جیرفت

شهر  جیرفت در جنوب استان کرمان به داشتن زمین‌های حاصل‌خیز، آب فراوان و اقلیم  متنوع مشهور است. تولید محصولات کشاورزی در این شهر رونق خاصی دارد. اما  در دهه اخیر، در جیرفت خشکسالی آمده و گذران زندگی برای روستاییان مشکل شده  بود. می‌گویند روزی یکی از کشاورزان در حین شخم زدن زمین بخشی از یک کاسه  را پیدا کرده و گمان کرده که با گنج مواجه شده. از آن پس مردم این روستا به  کندن زمین و پیدا کردن اشیا تاریخی مشغول شدند و به قیمت ناچیزی آن‌ها را  به قاچاقچیان میراث فرهنگی می‌فروختند.

اولین بار در سال ۲۰۰۳  عکس‌هایی از تمدن جیرفت و اطلاعاتی درباره آن منتشر شد. طبق یافته‌های  باستان شناسی موجود در این سایت، قدیمی‌ترین آثار باستانی در جیرفت مربوط  به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش است.

تمدن 5 هزارساله جیرفت

دقیانوس

قسمتی  از تمدن شهر جیرفت در شمال شرقی آن، شهر دقیانوس قرار دارد. این شهر که در  کنار رود هلیل رود قرارگرفته، در اثر طغیان آن و جاری شدن سیل از زیر خاک  بیرون آمد. قدمت این شهر که محل زندگی تمدن ارت بوده، به هزاره سوم پیش از  میلاد برمی‌گردد. از ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد تا دوران اسلامی به قدری رونق  داشته که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است. این شهر پس از اسلام هم  مورد توجه حکومت سلجوقیان قرار گرفته و در آن زمان قطب اقتصادی و تجاری  آن‌ها محسوب می‌شده. شهر دقیانوس مرکز بازرگانان چین و روم و انبارگاه بوده  است. نمونه‌های بسیاری از آثار ساخت چین در این منطقه پیدا شده که نشانگر  تبادلات این دو کشور است. ثروتمند و شاد بودن مردم دقیانوس را می‌توان در  آثار برجای مانده مانند ادوات موسیقی و ظروف سنگی به‌خوبی دید. آثار کشف  شده از این تمدن در موزه جیرفت یکی از زیباترین دیدنی های جیرفت به نمایش  گذاشته شده است.

شهر دقیانوس 

تمدن کنار صندل

یکی  از دیدنی های جیرفت یعنی روستای کنار صندل است که در ۳۰ کیلومتری جنوب  جیرفت قرار گرفته و بخشی از تمدن ۵۰۰۰ ساله این شهر است. پس از ۶ مرحله  کاوش باستان‌شناسی در این منطقه، به این نتیجه رسیدند که قسمتی از یکی از  اولین شهرهای ساخته شده در تمدن بشر در حوزه رود هلیل رود این تپه‌ها  هستند.

بالای تپه شمالی کنار صندل معبدی قرار دارد که یکی از عظیم  ترین زیگورات‌های دنیاست. این زیگورات از بیش از چهار میلیون خشت در سه  طبقه ساخته شده. همچنین در شمال غرب این تپه، گورستان قلعه کوچک کشف شده  است.

تپه کنار صندل جنوبی هم بقایای یک قلعه است که در مرکز این شهر  قرار داشته. هنگام کاوش‌ها بخشی از حصار و فضاهای مسکونی این قسمت از شهر  آشکار شد.

تمدن کنار صندل

طبیعت جیرفت

طبیعت  جیرفت به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های جنوبی رشته کوه زاگرس و  همجواری رودخانه هلیل رود با شهرهای شمال استان کرمان متفاوت است. جیرفت  تابستان‌های گرم و نسبتا مرطوب و زمستان‌های معتدل و کوتاهی دارد. به همین  دلیل است که برخی آن را هند کوچک یا کالیفرنیای ایران می‌نامند.

آبشار دلفارد از دیدنی های جیرفت

طبیعت  جیرفت زیبا، سرسبز و متنوع است. از جمله آثار طبیعی دیدنی جیرفت می‌توان  دره دلفارد، چشمه‌های آبگرم و روستای دوساری و منطقه ییلاقی ساروئیه را نام  برد. برای دیدن دره دلفارد می‌توانید به ۲۵ کیلومتری شهر باستانی جیرفت بروید و از باغ‌های مرکبات،  نخل، جنگل‌های بادام و انار شیطان، رودخانه‌ها، آبشارهای منحصربه‌فرد و  گلزارهای رنگارنگ آن لذت ببرید.

طبیعت جیرفت

همچنین بخوانید:

روستایی در ایران با حس و حال روستاهای اروپایی 

روستای شیب دراز کجاست؟ 

لفور، جنگلی با ۴۰ میلیون سال قدمت 

اولین صندوق امانات جهان در ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: