سی‌تیر، خاطره‌سازترین خیابان خوشمزه تهران!
نوشته شده توسط : مجله دلتا
رستوران‌های خیابان سی تیر تهران در شب با جلوه و نورپردازی زیبایی که دارند و همچنین نوای موسیقی شبانه‌ای که شنیده می‌شود از محبوبیت و استقبال بالایی برخوردار است. در این محل، افراد زیادی را می‌بینید که برای تفریح به اینجا آمده‌اند و بر روی خیابان‌های سنگفرش قدم می‌زنند، غذاهای مختلف را امتحان می‌کنند و در کنار یکدیگر لبخندهای زیبایی بر لب دارند.
خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر تهران یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر تهران است. این خیابان از گذشته‌های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از قطب‌های گردشگری کشور بوده است. امروز با سنگفرش شدن خیابان و حضور غرفه‌های سیار خیابانی بر جاذبه‌‌‌‌‌‌های آن افزوده شده‌ است. با مجله دلتا همراه شوید تا با هم گشتی کوتاه در خیابان سی تیر تهران داشته باشیم.

خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر در گذر زمان

خیابان ۳۰ تیر در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار دارد. در واقع می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد از آثار تاریخی تهران که در فهرست میراث باستانی به ثبت رسیده‌اند واقع در این منطقه می‌باشند. این خیابان، ۱۵ موزه را در اطراف خود جای داده است.

خیابان سی تیر تهران

  • ابتدا این خیابان مریض خانه نام داشت. گفته می‌شود در گذشته بخاطر مریض ‌خانه‌ای که در ابتدای آن وجود داشت، نام آن مریض خانه بوده است.
  • پس از آن به علت اینکه محل زندگی قوام السلطنه در خیابان ۳۰ تیر بود نام او را بر این خیابان گذاشتند.
  • بعد از گذشت چند سال باز هم اسم آن تغییر یافت و این بار ادیان نامیده شد. به این دلیل که در این خیابان آثاری از نمادهای سه دین وجود داشت آن را خیابان ادیان نامیدند. این ۳ آثار از قبیل کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی فیروز بهرام می باشند.
  • در آخر نیز به علت قیام سی تیر نام آن باز تغییر یافت و ۳۰ تیر نامیده شد.

پیشینه خیابان سی تیر تهران

دیدنی‌های تاریخی سی تیر تهران

خیابان سی تیر با بافتی تاریخی، سنگفرشی زیبا و موزه‌ها و بناهای ارزشمند، یکی از جذاب‌ترین خیابان‌ها و جاهای دیدنی تهران است که در این قسمت تعدادی از این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • موزه ملی ایران: موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال بزرگ ترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود.

خیابان سی تیر تهران

  • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): بنای ساخته شده در دوران قاجار که ساخت آن با تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی انجام شده است.
  • کنیسه حییم: این بنا را اولین کنیسه شهری در ایران می‌دانند.
  • کافه گل رضائیه: دیوار‌های پوشیده از عکس‌های نویسندگان و شاعران، میز و صندلی‌های چوبی ساده با نور قرمز، بخاری خاموش قدیمی، لیوان‌ها و فنجان‌های قدیمی و تمیز با چیدمانی مرتب به‌ اضافه بوی گرم و ملایم قهوه، شما را به دهه ۳۰ یا ۴۰ تهران می‌برد.

کافه گل رضائیه

  • باغ ملی تهران: در کنار موزه ملک، باغ ملی تهران قرار دارد که بنا‌های تاریخی همچون سر در باغ ملی و موزه‌های فراوانی مانند موزه پست و مخابرات و موزه عبرت را در خود جای داده است.

کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر

چندین کافه و رستوران قدیمی در نزدیکی و داخل این خیابان وجود دارد، اما آنچه آن را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده است غذاهای خیابانی است.

کافه و رستوران‌های خیابانی

با حضور در خیابان سی تیر می‌توانید، از خوردن غذاهای خیابانی لذیذ که با سبک و سیاق متفاوت و بی‌نظیری ارائه می شوند لذت ببرید. این غذاهای خیابانی توسط دست فروشان بر روی چرخ ها و فود‌تراک‌هایی که با سلیقه مزین شده‌اند آماده و با قیمتی ارزان به شما ارائه می شوند.

کافه های سیار خیابان سی تیر

در اوایل سال ۹۵ بود که خیابان سی تیر سنگفرش شد. کمی بعد دکه‌هایی نیز در خیابان مستقر شدند و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان دادند. آذرماه همان سال بازار غذاهای خیابانی رسما افتتاح شد. در این خیابان شاهد صحنه‌هایی زیبا و قشنگ خواهید بود، از چای سماوری و چای آلبالو گرفته تا دوچرخه‌‌ای که تبدیل به کافه‌‌ای کوچک اما جذاب شده است.

کافه و رستوران‌های خیابانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب تنها گنبد نمکی متقارن جهان در ایران را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: