سفری بی‌نظیر به کالیفرنیای ایران!
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در همسایگی کویر لوت، انتهای رشته‌کوه‌های زاگرس جنوبی و دامنه غربی کوه بارز، مکانی سرسبز به نام جیرفت وجود دارد. سفر به این شهر یعنی سفر به مکانی تاریخی در مرکز استان کرمان، با قدمت ده هزارساله.
دیدنی های جیرفت

بسیاری تصور می‌کنند حلقه گمشده بشریت با کشف اسرار تمدن جیرفت پیدا شده است. آب و هوای خاص جیرفت که آن را به کالیفرنیای ایران معروف کرده سبب شده طبیعت جیرفت جذاب باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با دیدنی های جیرفت آشنا شویم.

کالیفرنیای ایران

داستان کشف تمدن جیرفت

جیرفت، یکی از شهرهای باستانی و کهن در استان کرمان است که با حضور در آن می‌توان از زیبایی‌های طبیعی و دیدنی‌های تاریخی بسیاری که نشان از تمدن غنی و کهن این سرزمین دارد، لذت برد. شهر جیرفت، به داشتن زمین‌های حاصل‌خیز، آب فراوان و اقلیم متنوع مشهور است.

دیدنی های جیرفت

تولید محصولات کشاورزی در این شهر رونق خاصی دارد. اما در دهه اخیر، در جیرفت خشکسالی آمده و گذران زندگی برای روستاییان مشکل شده بود. می‌گویند روزی یکی از کشاورزان در حین شخم زدن زمین بخشی از یک کاسه را پیدا کرده و گمان کرده که با گنج مواجه شده. از آن پس مردم این روستا به کندن زمین و پیدا کردن اشیا تاریخی مشغول شدند و به قیمت ناچیزی آن‌ها را به قاچاقچیان میراث فرهنگی می‌فروختند.

تمدن 5 هزارساله جیرفت
اولین بار در سال ۲۰۰۳ عکس‌هایی از تمدن جیرفت و اطلاعاتی درباره آن منتشر شد. طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیمی‌ترین آثار باستانی در جیرفت مربوط به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش است.

دقیانوس شهر دیدنی های جیرفت

قسمتی از تمدن شهر جیرفت در شمال شرقی آن، شهر دقیانوس است. این شهر که در کنار رود هلیل رود قرارگرفته، در اثر طغیان آن و جاری شدن سیل از زیر خاک بیرون آمد.

داستان کشف تمدن جیرفت

قدمت این شهر که محل زندگی تمدن ارت بوده، به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد. این شهر پس از اسلام هم مورد توجه حکومت سلجوقیان قرار گرفته و در آن زمان قطب اقتصادی و تجاری آن‌ها بوده است.

 

شهر دقیانوس

تمدن روستای کنار صندل

یکی از دیدنی های جیرفت روستای کنار صندل است که در ۳۰ کیلومتری جنوب جیرفت قرار گرفته و بخشی از تمدن ۵۰۰۰ ساله این شهر است. پس از ۶ مرحله کاوش باستان‌شناسی در این منطقه، به این نتیجه رسیدند که قسمتی از یکی از اولین شهرهای ساخته شده در تمدن بشر در حوزه رود هلیل رود این تپه‌ها هستند.

تمدن کنار صندل

بالای تپه شمالی کنار صندل معبدی قرار دارد که یکی از عظیم‌ترین زیگورات‌های دنیاست. این زیگورات از بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه ساخته شده. همچنین در شمال غرب این تپه، گورستان قلعه کوچک کشف شده است.

طبیعت کالیفرنیای ایران

جیرفت سرزمینی است که هم می‌توان آثار باستانی شگفت‌انگیز را در آن مشاهده کرد، هم می‌توان دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی متعددی را در آن یافت.

در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری از شمال غربی شهرستان جیرفت، یکی از این زیبایی‌های طبیعی قرار دارد که به «دریاچه سد جیرفت» شهرت یافته است. در واقع می‌توان این جاذبه‌ی زیبای گردشگری را عظیم‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه‌های موجود در استان کرمان نامید.

جیرفت تابستان‌های گرم و نسبتا مرطوب و زمستان‌های معتدل و کوتاهی دارد. به همین دلیل است که برخی آن را هند کوچک یا کالیفرنیای ایران می‌نامند.

آبشار دلفارد از دیدنی های جیرفت

طبیعت جیرفت زیبا، سرسبز و متنوع است. از جمله آثار طبیعی دیدنی جیرفت می‌توان دره دلفارد، چشمه‌های آبگرم و روستای دوساری و منطقه ییلاقی ساروئیه را نام برد.

برای دیدن دره دلفارد می‌توانید به ۲۵ کیلومتری شهر باستانی جیرفت بروید و از باغ‌های مرکبات، نخل، جنگل‌های بادام و انار شیطان، رودخانه‌ها، آبشارهای منحصربه‌فرد و گلزارهای رنگارنگ آن لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب پاوه، تنها شهر بدون چراغ قرمز ایران را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.





:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: