آتشفشان‌های فعال جهان
نوشته شده توسط : مجله دلتا
کوه‌های آتشفشانی بسیاری در جهان واقع اما برخی غیر فعال شده‌اند و برخی، همچنان فعالند.
آتشفشان‌های فعال جهان

آتشفشان های فعال جهان را بشناسید

یکی از جلوه‌های قدرت طبیعت که هیچ نیروی انسانی نمی‌تواند جلودار آن باشد، آتشفشان‌های فعال جهان است. امروزه در سراسر دنیا آتشفشان‌های فعال بسیاری وجود دارند که سالانه هزاران بازدید کننده را به سوی خود جلب می‌کنند. تماشای این آتشفشان‌ها از نزدیک شباهت زیادی به خرید بلیط یک طرفه جهنم دارد. هم اکنون حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال در دنیا وجود دارد. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

آتشفشان‌

کوه آتشفشانی مونالوا

بر اساس گفته‌های محققان و زمین شناسان، بزرگترین آتشفشان فعال جهان «مونالوا» است. این کوه آتشفشانی در بخشی از جزایر هاوایی قرار دارد. این کوه به شکل مخروط است که اندازه قاعده آن ۶۰۰ کیلومتر و ارتفاع آن نسبت به سطح اقیانوس آرام ۱۰ کیلومتر است. این آتشفشان و بخش‌هایی از جزایر هاوایی، از طریق مواد مذاب که در طول یک میلیون سال تا حال فوران کرده‌اند ایجاد شده‌اند. مونالوا در سال ۱۹۵۰ فوران کرد و باعث نابودی تمام روستاهای اطراف خود شد.

آتشفشان‌ فعال

کوه آتشفشانی پوپوکاتپتل

یکی دیگر از آتشفشان های فعال جهان که در میان یخچال‌های طبیعی قرار گرفته، آتشفشان پوپوکاتپتل است. زیرا از سال ۱۵۱۹ میلادی تاکنون بیش از ۲۰ بار فوران کرده است. آخرین فوران پوپوکاتپتل سال ۲۰۰۰ میلادی ثبت شده است و همین امر باعث شد ساکنان منطقه به دستور دولت به ناچار خانه‌های خود را رها کرده و در دشت‌ها و بیابان‌ها آواره شوند یا به شهرهای اطراف پناه بیاورند. از آنجا که از دهانه این آتشفشان دود و گاز گوگرد خارج می‌شود، به عقیده برخی زمین شناسان احتمال فوران دوباره این آتشفشان وجود دارد.

کوه آتشفشانی

کوه آتشفشانی تال

در جزیره لوزون فیلیپین دومین کوه فعال آتشفشانی فیلیپین به اسم تال قرار دارد. این کوه بر خلاف زیبایی شگفت انگیزش به عنوان یکی از کوه‌های آتشفشانی خطرناک شناخته می‌شود و از آنجا که از دهانه این کوه نیز دود غلیظی خارج می‌شود. زمین شناسان به گردشگران توصیه اکید می‌کنند تا از این کوه دور شوند. احتمال فوران دوباره این کوه نیز بسیار زیاد می‌باشد. تال از سال ۱۵۷۲ تا کنون بیش از ۳۳ بار فوران کرده است و چندین بار باعث نابودی سراسر منطقه شده است و تاکنون باعث مرگ بیش از شش هزار نفر شده است.

تال

کوه آتشفشانی مونته سرات

کریستف کلمب موفق به کشف کوه آتشفشانی مونته سرات در دریای کاراییب شده است. در سال ۱۹۹۵ میلادی اوضاع این منطقه وخیم شد و ساکنان آن مجبور به ترک خانه هایشان شدند. پس از گذشت مدتی که ساکنان این منطقه به شهر خود بازگشتند منطقه‌ای کاملا ویران و نابود شده را مشاهده کردند.

مونته سرات

کوه آتشفشانی کامرون

یکی از آتشفشان‌های فعال جهان کوه کامرون است. به طوری که در ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۲۰ بار فوران کرده است. این کوه آتشفشانی در خلیج گینه قرار دارد و نام قله آن فاکو است. گاز دی اکسید کربن متصاعد شده از دریاچه نیوس در پای این کوه، تاکنون باعث مرگ بیش از ۱۷۶۴ نفر شده است.

Mount Cameroon

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “جاده‌های رویایی‌” را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: