سمی ترین نقطه کره زمین!
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در  ۱۰۰ سال اخیر انسان پیشرفت‌های زیادی در هر زمینه‌ای کرده است. با اینکه  این پیشرفت‌ها زندگی را برای ما آسان‌تر کرده ولی آثار زیادی بر محیط  اطرافمان به جا گذاشته است به طوری که برخی نقاط هستند که دیگر حضور در  آن‌ها ناممکن است.

گودال برکلی

در  آمریکا نزدیک شهر بوت گودالی عمیق به نام گودال برکلی وجود دارد که میتوان  به جرات گفت سمی ترین گودال جهان می‌باشد . هیچ جانداری در اینجا نیست .  هیچ پرنده‌ای از بالای این گودال پرواز نمی‌کند و نوشیدن مقداری از آب این  منطقه می‌تواند آخرین تجربه نوشیدن آب برای هر موجود زنده‌ای باشد. همین  گودال که به گودال مرگ معرف است تا کنون جان دست کم ده هزار جاندار را  گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این گودال عجیب آشنا شوید.گودال برکلی در آمریکا

معدن روباز برکلی

گودال  برکلی (Berkeley Pit) امروزه به نام گودال مرگ یا سمی ترین گودال جهان  شهرت پیدا کرده است. البته این منطقه همیشه این عنوان مرگبار را نداشته و  روزگاری به عنوان ثروتمندترین تپه جهان شناخته می شد. میلیون ها تن مس،  نقره، طلا و سایر فلزات از این منطقه استخراج می‌شد. اما امروزه دیگر خبری  از آن روزگار پرهیاهو نیست و بسیاری از این معادن دیگر به حال خود رها  شده‌اند. یکی از این معادن، معدن روباز مس است که پس از اتمام حفاری ها به  مرگ‌بارترین گودال جهان تبدیل شد! امروزه این گودال بیش از ۱۶۰۰ متر طول و  ۸۰۰ متر عرض دارد و عمق آن هم حدود ۵۴۰ متر است. این گودال تا عمق ۲۷۰ متری  با آبی اسیدی و بسیار سمی پر شده که از حفاری های معدن به بیرون منتشر  شده‌اند.

گودال برکلی اسیدی

سمی ترین گودال جهان قربانی پیشرفت تکنولوژی

تا  اواسط قرن ۲۰ شرکت معدن‌کاری آناکوندا مسئولیت تمام حفاری‌های منطقه را بر  عهده داشت. اما وقتی در دهه ۱۹۵۰ عملیات حفاری با هزینه‌های زیادی روبرو  شد به ناچار به روش کارآمد و به صرفه «برداشتن نوک کوه» روی آورد! به این  ترتیب نوک کوه و تپه‌ها برداشته می‌شد و آنقدر حفاری می‌شد تا به معدنی  روباز تبدیل شود. با توجه به انفجار تکنولوژی در آمریکا و نیاز به مس، حجم بسیار زیادی مس از این معدن استخراج شد. هرچه مس بیشتری استخراج می شد، عمق این معدن بیشتر می‌شد.

در  سال ۱۹۸۳ آنقدر مس از این معدن استخراج شده بود که دیگر نایی برای آن  نمانده بود بنابراین به معدنی دیگر نقل مکان کرد. زمانی که معدن در حال  فعالیت بود پمپ‌های قدرتمند با مکش بالا آب باران و برف را سریعا از این  گودال خارج می‌کردند؛ اما بعد از متروکه شدن معدن، آب باران به تدریج در  این گودال جمع شد. آب جمع شده در این گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدنی  سمی صخره‌های اطراف گودال شد. آب به تدریج اسیدی شد: سمی ترین گودال جهان  در حال متولد شدن بود!

سمی ترین نقطه کره زمین

تراژدی‌های این گودال سمی

جالب  است بدانید که آب گودال برکلی به حدی سمی است که هیچ موجود زنده‌ای  نمی‌تواند در آن زنده بماند. هیچ نوع ماهی در آب یافت نمی‌شود و هیچ گیاهی  هم در اطراف این آب رشد نکرده است. هیچ حشره و مگسی هم در اطراف گودال یافت  نمی‌شود.

یکی از تراژدی‌های این گودال سمی در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد.  زمانی که دسته‌ای از قوهای مهاجر برای فصل زمستان به این جا آمدند و همین  که در آب فرود آمدند دفتر زندگی آن‌ها به صورت دسته جمعی بسته شد. طبق آمار  ۳۴۲ قو در این گودال جان دادند .

گودال مرگ

مرگ قوهای مهاجر به‌دلیل سوراخ شدن مری و مجرای گوارشی آنان بعد از نوشیدن این آب اسیدی و تنفس در هوای این منطقه بود. به‌صورتی که روی آب از لاشه این پرندگان زیبا سفید شده بود. این اما آخرین آمار مرگ و میر در این گودال نبود و در سال ۲۰۱۶ دوباره گروهی از قوهای مهاجر روی این دریاچه فرود آمدند. این بار تعداد آن ها بسیار زیاد بود و حدود ۱۰۰۰۰ قو بودند.

محل مرگ قوهای سفید

نکته  عجیب این‌که امروزه سمی‌ترین گودال جهان به یک جاذبه توریستی تبدیل شده و  گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این گودال مرگ‌بار به این منطقه  سفر می‌کنند.

سمی ترین گودال جهان

همچنین بخوانید:

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان 

مونووی؛ شهری که فقط یک نفر جمعیت دارد! 

هتل ۱۳۰۰ ساله، اولین هتل دنیا! 

عمیق ترین غار دنیا کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: