لمس نوستالژی در یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های پایتخت
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین و  نوستالژیک‌ترین کافه‌های شهر تهران به شمار می‌رود. این کافه نام آشنا را  می‌توانید در قسمت شرقی پل حافظ و در خیابان نادری (جمهوری فعلی) ببینید. 

کافه نادری

در شهر‌های بزرگی نظیر تهران، کافه‌نشینی مدت‌هاست به پدیده‌ای رایج  تبدیل شده و طرفداران زیادی هم دارد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید  اولین کافه‌ها چه شکلی بودند و چگونه سرویس می‌دادند؟ کافه نادری از نسل  نخستین کافه‌هایی است که در تهران رونق گرفته‌اند و هنوز هم با همان حس و  حال قدیم، پا‌برجا هستند. قصد داریم تا در این مطلب،‌ سری به این کافه‌  نوستالژیک بزنیم. پس مجله دلتا را همراهی کنید.

بسیاری از بزرگتر‌ها و افراد مسن اولین کافه‌نشینی‌های خود را در این  کافه تجربه کرده‌اند و طعم اولین قهوه‌هایشان را در آنجا چشیده‌اند. به  علاوه، عده‌ای از مشهورترین روشنفکران تاریخ معاصر هم از مشتریان اصلی این  کافه بوده‌اند و کافه هم بخشی از شهرت خود را مدیون آن‌هاست.

کافه نادری در تهران

کافه نادری؛ پاتوق روشنفکران معاصر

در دهه‌ ۲۰ تا ۴۰، کافه نادری پاتوق بسیاری از روشنفکران، نویسندگان و  چهره‌های ادبی سرشناس بود. سنت کافه‌نشینی روشنفکران ایرانی، متأثر از سنت  دیر‌پای کافه‌نشینی روشنفکران اروپایی و به‌ویژه فرانسوی بود. در آن سال‌ها  کافه‌های ادبی و روشنفکری ایران، بیشتر در مرکز شهر تهران و حوالی  خیابان‌های نادری، استانبول و لاله زار مستقر بود. چهره‌های سرشناسی نظیر  نیما یوشیج، صادق هدایت، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، بزرگ علوی، هوشنگ  ابتهاج، سیاوش کسرایی، فریدون مشیری، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، و بسیاری  دیگر، این کافه را به‌عنوان پاتوق خود انتخاب کردند. آن‌ها دور میزهای  چوبی و روی صندلی‌های لهستانی قهوه‌ای رنگ کافه می‌نشستند، روزنامه  می‌خواندند، قهوه می‌خوردند و بحث‌های سیاسی و ادبی می‌کردند و آثاری به  یاد ماندنی خلق می‌کردند.

کافه نادری؛ پاتوق روشنفکران معاصر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با کافه های پایتخت، “خانه فاموری؛ یک فنجان چای قجری!” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تله کابین توچال، تفریح در دل زمستان 

کویر ورزنه، محل تلاقی زمین و آسمان 

سفر یک روزه به طبیعت زیبای اطراف تهران 

اتاق فرار‌های تهران؛ جایی برای تجربه هیجان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: